Ik probeer twee foto’s op mijn iPhone te vergelijken om kleine verschillen te zien, maar ik kan geen ingebouwde iOS-functie vinden waarmee ik ze naast elkaar kan bekijken of er gemakkelijk tussen kan wisselen. Ik heb onlangs verschillende vergelijkbare foto’s gemaakt en heb hulp nodig om de beste te kiezen zonder nog een app te downloaden. Is er een eenvoudige manier om dit in Foto’s te doen?
Ik liep op de iPhone steeds tegen dezelfde domme muur aan. Je wilt twee foto's tegelijk vergelijken, en de ingebouwde Foto's-app laat je er nog steeds tussen heen en weer schakelen alsof het 2014 is.
Wat de Foto's-app verkeerd doet
Er is geen echte zij-aan-zijweergave in Foto's. Je opent de ene afbeelding, dan de andere, dan veeg je terug, dan vooruit, en probeert te onthouden of de eerste beter scherp was of dat de tweede die was waarop niemand knipperde. Ik deed dit vorige week met een reeks huisdierfoto's en gaf het halverwege op. Als de verschillen klein zijn, scherpte, lichte onscherpte, een gezicht dat een beetje gedraaid is, dan is de native app lastig in gebruik. Veel mensen bewaren uiteindelijk beide foto's, en je opslag betaalt daar later de prijs voor.
Als je één gecombineerde afbeelding nodig hebt, gebruik dan Opdrachten
Voor voor-en-na-foto's, snelle collages of om een vergelijking naar iemand te sturen, heeft de iPhone wel één nette oplossing. Het kost een minuut om in te stellen, daarna werkt het prima.
- Open de Opdrachten-app en maak een nieuwe opdracht aan met de plusknop
- Voeg Selecteer foto's toe en schakel daarna Meerdere selecteren in
- Voeg Combineer afbeeldingen toe en stel dit in op Horizontaal
- Voeg Bewaar in fotoalbum toe
- Geef de opdracht een naam en plaats deze desgewenst op je beginscherm
- Voer deze uit, kies twee foto's, en de app bewaart een nieuwe samengevoegde afbeelding in je bibliotheek
Dit deel werkt goed voor het maken van één enkel bestand met twee afbeeldingen naast elkaar. Ik gebruikte het voor voortgangsfoto's en om bewerkingen te vergelijken. Het nadeel is duidelijk. Het maakt weer een extra afbeelding aan. Als je hoofddoel is om vijf bijna identieke foto's te sorteren en er één te bewaren, dan lost dit de rommel niet op. Het voegt nog een bestand toe.
Voor foto's die op duplicaten lijken, werkt een sorteerapp beter
Als je probeert te beslissen welke foto mag blijven uit een reeks bijna identieke opnames, dan is vegen in Foto's traag en is de Opdrachten-route omslachtig. Ik had meer succes met Clever Cleaner.
Het onderdeel waar ik om gaf was het tabblad Soortgelijke. Het scant je bibliotheek en groepeert foto's die dicht genoeg bij elkaar liggen om in het echte leven als duplicaten te tellen, burst-opnames, dezelfde hoek met minieme veranderingen, drie versies van dezelfde selfie waarvan er één duidelijk minder wazig is. Het kiest een Beste foto voor elke groep, en van wat ik zag waren die keuzes vaker wel goed dan niet. Het leek onscherpte en ongemakkelijke frames met gesloten ogen behoorlijk goed op te merken. Je controleert de groep nog steeds zelf, wat ik sowieso prettiger vind.
Zo gebruikte ik het:
- Open Clever Cleaner en ga naar Soortgelijke
- Laat het je fotobibliotheek scannen en automatisch groepen opbouwen
- Open elke groep en bekijk de foto die groen gemarkeerd is als de Beste foto
- Pas de keuze aan als jij denkt dat een andere er beter uitziet
- Bevestig de verwijdering, de bestanden gaan eerst naar de prullenbak van de app
- Leeg de prullenbak later pas, nadat je alles hebt gecontroleerd
Dingen in de app die ik uiteindelijk ook gebruikte
Het tabblad Heavies is direct, op een goede manier. Het toont eerst de grootste bestanden met exacte groottes. Als een paar enorme 4K-clips de helft van je ruimte opslokken, zie je ze meteen.
Het tabblad Screenshots is sneller dan graven in Apples eigen screenshotalbum. Ik vond het prettig om de grootte van elk bestand te zien voordat ik het weggooide.
De swipe-modus voelde minder irritant dan ik had verwacht. Foto's worden per maand gegroepeerd. Veeg naar links om te verwijderen, naar rechts om te bewaren. Als je bibliotheek een rommella is, is dit mentaal makkelijker dan tienduizend items bekijken in één muur van miniaturen.
Ook het vermelden waard: alles draait op het apparaat zelf. Mijn foto's werden niet ergens anders naartoe gestuurd.
Wat uiteindelijk voor mij werkte
Ik kwam uit op een gesplitste aanpak. Opdrachten om één zij-aan-zijafbeelding te maken wanneer ik een vergelijking moest laten zien. Clever Cleaner voor het grotere werk, winnaars kiezen uit op elkaar lijkende foto's en de rest opruimen. Die combinatie dekte beide problemen zonder ergens voor te hoeven betalen.
Bij een oudere bibliotheek die nooit was opgeschoond, duurde de scan een paar minuten en maakte hij meer ruimte vrij dan ik had verwacht. Die van mij zat in ongeveer dezelfde orde van grootte als mensen meestal noemen, rond de 10 GB tot 15 GB. Als je filmrol jaren aan duplicaten, screenshots en burst-rommel bevat, merk je dat snel.
iOS geeft je nog steeds geen echte tool in Foto’s om foto’s naast elkaar te vergelijken. Dus als je twee bijna identieke opnamen tot op pixelniveau wilt vergelijken, is de ingebouwde app zwak.
Ik ben het op één punt deels oneens met @mikeappsreviewer. Tussen foto’s heen en weer schakelen is irritant, maar niet totaal nutteloos als je een kleine truc gebruikt. Knijp in Foto’s uit om in te zoomen op de eerste afbeelding en veeg dan naar de volgende terwijl je ongeveer hetzelfde zoomniveau behoudt. Het is omslachtig, ja, maar om scherpte op ogen of tekst te controleren helpt het meer dan mensen denken.
Een paar ingebouwde opties die het proberen waard zijn:
-
Gebruik Selecteer en vergelijk daarna miniaturen in het raster.
Dit werkt het best voor 3 tot 6 vergelijkbare opnamen. Je ziet ze samen, al zijn ze niet groot. -
Gebruik burstselecties.
Als de foto’s uit een burst komen, open je de burststapel en tik je op Selecteer. iPhone markeert vaak scherpere frames. -
Gebruik Favorieten als tijdelijke shortlist.
Geef de beste 2 of 3 een hartje en bekijk daarna alleen die. Dat bespaart wat heen en weer gaan.
Als je slimmere groepering van vergelijkbare foto’s wilt, is Clever Cleaner logischer. Het sorteren van vergelijkbare foto’s is beter voor opschonen dan iOS Foto’s. Daar helpt het het meest, niet voor geavanceerd bekijken, maar om snel de beste te kiezen.
Ook legt deze Apple-forumthread dezelfde beperking vrij duidelijk uit:
Discussie over naast elkaar vergelijken in Apple Foto’s
Dus, kort antwoord. Nee, iPhone heeft geen ingebouwde modus om naast elkaar te vergelijken. Je gebruikt ofwel omwegen in Foto’s, of iets als Clever Cleaner om vergelijkbare opnamen te beoordelen. Best dom, maar daar staat iOS nog steeds.
Nee. iOS heeft nog steeds geen echte ingebouwde modus in Foto’s om foto’s naast elkaar te vergelijken. Dat deel van @mikeappsreviewer en @andarilhonoturno klopt in principe.
Waar ik het een beetje oneens ben, is dit: de ingebouwde app is niet helemaal hopeloos als je foto’s vlak na elkaar zijn genomen. Open de eerste foto, noteer het framenummer onderaan en blader dan door nabije foto’s met de filmstrip wanneer je omhoog veegt of licht bladert vanuit de bibliotheekweergave. Het blijft onhandig, maar is iets sneller dan elke foto volledig openen en sluiten als een holbewoner.
Een paar ingebouwde dingen die nog niet zijn genoemd:
- Markup-truc: dupliceer één foto, markeer een klein cirkeltje of pijltje op het detail waar je op let en vergelijk die bewerkte kopie dan met de andere afbeelding. Vreemde omweg, maar handig om gezichtsuitdrukking, scherpstelpunt of objectpositie te controleren.
- Portret-/landschap draaien: soms maakt het draaien van de telefoon en inzoomen op hetzelfde gebied kleine verschillen makkelijker zichtbaar, vooral bij scherpte.
- Albums voor tijdelijk sorteren: zet de 4 of 5 kandidaten in een nieuw album zodat je niet door de hele camerarol hoeft te zoeken.
Als je echte probleem veel bijna-dubbele foto’s zijn, en niet alleen het bekijken van twee foto’s, dan is Clever Cleaner eerlijk gezegd veel praktischer. De opschoning van vergelijkbare foto’s is een nettere manier om op elkaar lijkende afbeeldingen te beoordelen en de beste te bewaren zonder al het handmatige heen-en-weer geklik. Ook de moeite waard om te lezen als je een betere uitleg wilt van slimme opschoning van vergelijkbare foto’s op iPhone.
Dus ja, kort antwoord: geen native vergelijking naast elkaar op iPhone. Alleen omwegen, of een app als je wilt dat dit minder irritant is.
Geen ingebouwde modus naast elkaar, ja. Op dat punt hebben @andarilhonoturno, @sternenwanderer en @mikeappsreviewer eigenlijk allemaal gelijk.
Waar ik het enigszins oneens ben, is dat iOS niet altijd vreselijk is om te vergelijken. Als je moet kiezen tussen een paar bijna identieke opnamen, is voor mij de snelste native truc deze: open één foto, zoom in op precies het detail dat je belangrijk vindt, ga dan terug naar de bibliotheek en houd de naastgelegen foto lang ingedrukt voor een grotere voorvertoning. Het is niet elegant, maar het is sneller dan elke afzonderlijke afbeelding volledig openen.
Nog een andere native optie die mensen over het hoofd zien: gebruik de deelvoorvertoning in de stijl van het Contacten-overzicht. Selecteer twee afbeeldingen, tik op Deel en bekijk ze daar voordat je iets verzendt of opslaat. Geen echte vergelijkingsmodus, maar soms genoeg om te zien welk beeld een betere compositie heeft.
Als je echte doel opruimen is, niet alleen bekijken, is Clever Cleaner nuttiger dan Foto’s. Voordelen: groepeert vergelijkbare opnamen goed, toont snel de beste kandidaten en maakt het beoordelen van duplicaten minder vervelend. Nadelen: nog steeds geen echte nauwkeurige vergelijkingsviewer, en automatische keuzes voor de beste opname zijn niet altijd degene die jij zou kiezen. Goed voor het selecteren, minder ideaal voor inspectie op pixelniveau.
Dus het antwoord is nog steeds nee, de iPhone heeft geen echte ingebouwde vergelijkingstool. Er zijn noodoplossingen, en dat is het wel zo’n beetje.