Finns det ett gratis sätt att återställa raderade foton från ett Nikon-kameras SD-kort?

Jag råkade radera foton från SD-kortet i min Nikon-kamera innan jag hann säkerhetskopiera dem, och några av dem är verkligen viktiga. Jag behöver ett gratis sätt att återställa raderade Nikon SD-kortsfoton på ett säkert sätt utan att förvärra situationen. Vilken återställningsmetod eller programvara fungerar faktiskt?

Jag gick igenom det här med ett Nikon-kort för ett tag sedan, och det första steget var tråkigt men viktigt. Sluta använda SD-kortet direkt. Om du fortsätter fotografera skriver varje ny bild över gammal data, och dina chanser sjunker snabbt.

Gratis återställning finns, ja, men det hjälper bara när de raderade filerna ännu inte har skrivits över. Så tidpunkten spelar större roll än appen.

Om du använder Windows hade jag ganska bra tur med att börja med Disk Drill. Gratisgränsen är 100 MB. Det är inte mycket, men för några JPEG-bilder kan det räcka. Det hjälper också som en snabb kontroll, du skannar kortet och ser om Nikon-bilderna fortfarande dyker upp innan du lägger ut pengar.

Det jag gjorde:

1. Tog ut SD-kortet ur kameran och satte det i en kortläsare.
  2. Installerade Disk Drill på min PC, aldrig på själva kortet.
  3. Öppnade det, valde SD-kortet och tryckte sedan på Sök efter förlorad data.
  4. Använde Universal Scan. För vanliga raderingsfall är det oftast det som är mest rimligt.
  5. Väntade tills skanningen blev klar och kollade sedan förhandsvisningarna först.
  6. Markerade filerna jag ville ha och klickade på Återställ.
  7. Sparade allt på datorn, inte tillbaka på samma SD-kort.

Om dina saknade filer överstiger 100 MB och du vill ha en kostnadsfri väg är PhotoRec det vanliga svaret. Det fungerar. Jag menar, det ser rätt grovt ut och känns gammalt, men folk återställer bilder med det hela tiden. Nackdelarna är irriterande saker, ingen förhandsvisning, fult gränssnitt, och återställda filer kommer ofta tillbaka med konstiga namn och utan mappstruktur. Fortfarande användbart, fortfarande gratis.

En sak folk missar med Nikon-grejer, om din kamera tog RAW-bilder, alltså NEF-filer, kolla verktygsstödet innan du slösar tid. Vissa gratisappar klarar JPEG fint och faller sedan ihop på RAW.

Jag skulle också kolla det uppenbara innan du kör återställning. Om du ofta importerar bilder, använder SnapBridge eller synkar till molnlagring, kan dina filer redan ligga någon annanstans. Jag hittade dubbletter en gång i en gammal laptopmapp och kände mig ganska dum ärligt talat.

Kortversionen:

1. Sluta använda SD-kortet.
  2. Använd en kortläsare, inte kameran via USB.
  3. Prova Disk Drill först om 100 MB räcker.
  4. Använd PhotoRec om du behöver ett helt gratis alternativ och inte har något emot en klumpig installation.

Om kortet är skadat, oläsligt eller fortsätter att koppla från skulle jag inte använda gratisverktyg alls. Då riskerar du att göra det värre. En återställningsfirma kostar mer, ja, men för viktiga bilder är det bättre än att pilla på ett döende kort tills det ger upp.

Ja. Om kortet bara raderades eller formaterades fungerar gratis fotoåterställning fortfarande väldigt ofta.

Jag håller med @mikeappsreviewer om huvudregeln. Sluta använda Nikon SD-kortet nu. Jag håller dock inte med om en liten punkt. Jag skulle inte börja med återställning först om bilderna betyder mycket. Jag skulle först göra en fullständig avbild av kortet med ett gratisverktyg som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager, och sedan skanna avbildsfilen i stället för kortet. Mindre slitage, mindre risk om kortet börjar bete sig konstigt.

En säkrare ordning ser ut så här:

1. Lås SD-kortet med sidobrytaren.
  2. Sätt det i en kortläsare.
  3. Skapa en byte-för-byte-avbild av kortet till din PC.
  4. Kör återställning på avbilden, inte på originalkortet.
  5. Återställ filer till en annan enhet.

För gratisalternativ är PhotoRec fortfarande arbetshästen utan kostnad. Det hittar JPEG och många Nikon NEF RAW-filer, men filnamnen kommer tillbaka fula. Om du vill ha något som är enklare att kontrollera först är Disk Drill okej för förhandsvisning och små återställningar på Windows. Gratisgränsen är 100 MB, så det är mer av en testkörning om dina saknade bilder är få.

Om ditt Nikon-kort visar fel, ber om formatering eller tappar anslutningen, stanna där. Gör-det-själv-återställning blir snabbt riskabelt.

För fler råd från communityn har den här tråden bra förslag om fotoåterställning från Reddit-användare:
bästa Reddit-tipsen för fotoåterställning av raderade kamerabilder

Ja, det finns, men jag skulle lägga till en sak till det som @mikeappsreviewer och @sternenwanderer sa: innan du återställer något, kontrollera om bilderna bara är dolda eftersom Nikons mappstruktur har blivit konstig. I Windows, aktivera dolda filer och gå igenom DCIM-mapparna manuellt. Ibland finns bilder som ser raderade ut fortfarande kvar där, särskilt efter avbrutna överföringar.

Om de verkligen är borta är gratisalternativen i princip:

• Windows File Recovery om du använder Windows och inte har något emot kommandoraden
  • PhotoRec om du vill ha något helt gratis och kan stå ut med röriga filnamn
  • Disk Drill om du vill ha den enklaste sök-/förhandsvisningsupplevelsen och bara behöver upp till 100 MB gratis i Windows

Jag håller inte riktigt med om att göra en massa försök med olika verktyg direkt på själva kortet. En ordentlig genomgång är okej, men ständig omskanning kan belasta ett instabilt kort. Om kortet beter sig minsta lilla instabilt, skapa en avbild av det en gång och arbeta sedan med den kopian.

Om bilderna dessutom fanns på en Nikon som sparar både JPEG + NEF, sortera de återställda filerna efter typ efteråt. Folk missar återställda RAW-filer eftersom de bara söker efter JPG.

En sak till, och det här är tråkigt men sant: kontrollera Nikons överförings-/cachemappar på datorn om du har importerat tidigare. Raderat från kortet betyder inte alltid förlorat överallt.

Om du vill ha en enkel översikt över appar för återställning av kameraminneskort är detta en bra visuell sammanställning:
bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade bilder

Huvudregeln är fortfarande att inte skriva något nytt till det kortet. Det är den delen som snabbt förstör möjligheterna till återställning.

En vinkel jag skulle lägga till till det @sternenwanderer, @vrijheidsvogel och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om kortet användes i en Nikon med backup på dubbla kortplatser eller med RAW till kort 1 / JPEG till kort 2. Många tror att allt är borta från ett SD-kort när halva fotograferingen faktiskt ligger på det andra.

Jag skulle inte heller lägga för lång tid på att prova varje gratisverktyg som finns. Om bilderna är viktiga kan för många skanningar slösa tid och ibland belasta ett svagt kort snabbare.

Om Disk Drill:

Fördelar

• lätt att använda
  • bra stöd för förhandsvisning
  • bra för att snabbt bekräfta om bilder fortfarande går att återställa
  • kan upptäcka vanliga Nikon-JPEG och ofta NEF-filer

Nackdelar

• den kostnadsfria återställningsgränsen i Windows är bara 100 MB
  • inte verkligt obegränsad gratis återställning
  • om filsystemet är allvarligt skadat kan resultaten vara blandade
  • återställda namn/mappar blir inte alltid perfekta

Min uppfattning: använd Disk Drill som en snabb kontroll för om filerna fortfarande finns där, inte som hela strategin om inte den raderade mängden är liten. Om det visar återställningsbara förhandsvisningar, toppen. Om totalen är större än 100 MB, byt sedan till ett helt gratis alternativ.

Också värt att kontrollera: importer i Lightroom, importer i Windows Foto, mappar i Nikon NX Studio och gamla mappar med kopiera alla bilder på din PC. Förvånansvärt ofta hände återställningen redan för månader sedan och folk glömde bara var filerna hamnade.