Finnes det en gratis måte å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort til et Nikon-kamera?

Jeg slettet ved et uhell bilder fra SD-kortet til Nikon-kameraet mitt før jeg rakk å sikkerhetskopiere dem, og noen av dem er veldig viktige. Jeg trenger en gratis måte å gjenopprette slettede bilder fra Nikons SD-kort på, trygt og uten å gjøre situasjonen verre. Hvilken gjenopprettingsmetode eller programvare fungerer faktisk?

Jeg gikk gjennom dette med et Nikon-kort for en stund siden, og det første trekket var kjedelig, men viktig. Slutt å bruke SD-kortet med en gang. Hvis du fortsetter å ta bilder, skriver hvert nytt bilde over gamle data, og sjansene dine synker raskt.

Gratis gjenoppretting finnes, ja, men det hjelper bare når de slettede filene ennå ikke har blitt overskrevet. Så tidspunktet betyr mer enn appen.

Hvis du bruker Windows, hadde jeg ganske grei lykke med å starte med Disk Drill. Gratisgrensen er 100 MB. Det er ikke mye, men for noen få JPEG-er kan det være nok. Det hjelper også som en rask sjekk, du skanner kortet og ser om Nikon-bildene fortsatt dukker opp før du bruker penger.

Dette gjorde jeg:

1. Tok SD-kortet ut av kameraet og satte det i en kortleser.
  2. Installerte Disk Drill på PC-en min, aldri på selve kortet.
  3. Åpnet det, valgte SD-kortet, og trykket deretter på Søk etter tapte data.
  4. Brukte Universal Scan. For vanlige slettetilfeller gir det som regel mest mening.
  5. Ventet til skanningen var ferdig, og sjekket forhåndsvisningene først.
  6. Markerte filene jeg ville ha og klikket på Gjenopprett.
  7. Lagret alt på datamaskinen, ikke tilbake på det samme SD-kortet.

Hvis de manglende filene dine overstiger 100 MB og du vil ha en gratis løsning, er PhotoRec det vanlige svaret. Det fungerer. Jeg mener, det ser røft ut og føles gammelt, men folk gjenoppretter bilder med det hele tiden. Ulempen er irriterende ting, ingen forhåndsvisning, stygt grensesnitt, og gjenopprettede filer kommer ofte tilbake med rotete navn og uten mappestruktur. Fortsatt brukbart, fortsatt gratis.

En ting folk overser med Nikon-greier, hvis kameraet ditt tok RAW-bilder, altså NEF-filer, sjekk verktøystøtten før du kaster bort tid. Noen gratisapper håndterer JPEG-er fint og faller så helt sammen på RAW.

Jeg ville også sjekket det åpenbare før jeg kjører gjenoppretting. Hvis du importerer bilder ofte, bruker SnapBridge, eller synkroniserer til skylagring, kan filene dine allerede ligge et annet sted. Jeg fant en gang duplikater i en gammel mappe på en bærbar PC og følte meg litt dum, tbh.

Kortversjonen:

1. Slutt å bruke SD-kortet.
  2. Bruk en kortleser, ikke kameraet over USB.
  3. Prøv Disk Drill først hvis 100 MB er nok.
  4. Bruk PhotoRec hvis du trenger et helt gratis alternativ og ikke har noe imot et klønete oppsett.

Hvis kortet er skadet, uleselig, eller stadig kobler fra, ville jeg ikke presset grativerktøy i det hele tatt. På det punktet risikerer du å gjøre det verre. Et gjenopprettingsverksted koster mer, ja, men for viktige bilder er det bedre enn å rote med et døende kort til det gir opp.

Ja. Hvis kortet bare ble slettet eller formatert, fungerer gratis bildegjenoppretting fortsatt veldig ofte.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den viktigste regelen. Slutt å bruke Nikon SD-kortet nå. Jeg er likevel uenig i ett lite punkt. Jeg ville ikke startet med gjenoppretting først hvis bildene betyr mye. Jeg ville først laget et fullstendig image av kortet med et gratis verktøy som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager, og deretter skannet image-filen i stedet for kortet. Mindre slitasje, mindre risiko hvis kortet begynner å oppføre seg rart.

En tryggere rekkefølge ser slik ut:

1. Lås SD-kortet med sidebryteren.
  2. Sett det i en kortleser.
  3. Lag et byte-for-byte-image av kortet på PC-en din.
  4. Kjør gjenoppretting på image-filen, ikke det opprinnelige kortet.
  5. Gjenopprett filer til en annen disk.

For gratis alternativer er PhotoRec fortsatt arbeidshesten uten kostnad. Det finner JPEG og mange Nikon NEF RAW-filer, men filnavnene blir stygge. Hvis du vil ha noe enklere å sjekke først, er Disk Drill greit for forhåndsvisning og små gjenopprettinger på Windows. Gratisgrensen er 100 MB, så det er mer en testrunde med mindre de manglende bildene dine er få.

Hvis Nikon-kortet ditt viser feil, ber om formatering eller mister forbindelsen, stopp der. Gjør-det-selv-gjenoppretting blir fort risikabelt.

For flere råd fra fellesskapet har denne tråden solide forslag til bildegjenoppretting fra Reddit-brukere:
beste Reddit-tips for bildegjenoppretting av slettede kamerabilder

Ja, det finnes, men jeg vil legge til én ting til det @mikeappsreviewer og @sternenwanderer sa: før du gjenoppretter noe, sjekk om bildene bare er skjult fordi Nikons mappestruktur har blitt rar. På Windows aktiverer du skjulte filer og ser gjennom DCIM-mappene manuelt. Noen ganger er bilder som ser slettet ut fortsatt der, spesielt etter avbrutte overføringer.

Hvis de virkelig er borte, er gratisalternativene i praksis:

• Windows File Recovery hvis du bruker Windows og ikke har noe imot kommandolinje
  • PhotoRec hvis du vil ha helt gratis og kan tåle rotete filnavn
  • Disk Drill hvis du vil ha den enkleste skanne-/forhåndsvisningsopplevelsen og bare trenger opptil 100 MB gratis på Windows

Jeg er litt uenig i å gjøre en haug med nye forsøk med forskjellige verktøy på selve kortet. Én solid gjennomgang er greit, men konstant omskanning kan belaste et ustabilt kort. Hvis kortet virker det minste ustabilt, lag et image av det én gang, og jobb deretter fra den kopien.

Hvis bildene også lå på et Nikon-kamera som lagrer både JPEG + NEF, sorter de gjenopprettede filene etter type etterpå. Folk overser gjenopprettede RAW-filer fordi de bare søker etter JPG.

Én ting til, og dette er kjedelig men sant: sjekk Nikons overførings-/cache-mapper på datamaskinen din hvis du har importert før. Slettet fra kortet betyr ikke alltid tapt overalt.

Hvis du vil ha en enkel oversikt over apper for gjenoppretting av kameraminneskort, er dette en grei visuell oppsummering:
beste programvare for gjenoppretting av slettede bilder fra SD-kort

Hovedregelen er fortsatt å ikke skrive noe nytt til det kortet. Det er den delen som raskt ødelegger gjenoppretting.

Ett perspektiv jeg ville legge til til det @sternenwanderer, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer sa: sjekk om kortet ble brukt i et Nikon-kamera med dual-slot backup eller med RAW til kort 1 / JPEG til kort 2. Mange tror at alt er borte fra ett SD-kort, når halvparten av fotograferingen faktisk ligger på det andre.

Jeg ville heller ikke brukt for lang tid på å prøve alle gratisverktøy som finnes. Hvis bildene er viktige, kan for mange skanninger kaste bort tid og av og til belaste et svakt kort raskere.

Om Disk Drill:

Fordeler

• enkel å bruke
  • god støtte for forhåndsvisning
  • grei for raskt å bekrefte om bilder fortsatt kan gjenopprettes
  • kan oppdage vanlige Nikon-JPEG-er og ofte NEF-filer

Ulemper

• gratis gjenopprettingsgrense på Windows er bare 100 MB
  • ikke faktisk ubegrenset gratis gjenoppretting
  • hvis filsystemet er kraftig skadet, kan resultatene være varierende
  • gjenopprettede navn/mapper er ikke alltid perfekte

Min vurdering: bruk Disk Drill som en rask kontroll for om filene fortsatt er der, ikke som hele strategien med mindre den slettede bunken er liten. Hvis det viser forhåndsvisninger som kan gjenopprettes, flott. Hvis totalen er større enn 100 MB, bytt til et helt gratis alternativ etterpå.

Også verdt å sjekke: Lightroom-importer, importer i Windows Bilder, mapper i Nikon NX Studio og eventuelle gamle mapper med kopier alle bilder på PC-en din. Merkelig nok skjedde gjenopprettingen ofte allerede for måneder siden, og folk glemte bare hvor filene havnet.