Filer forsvant fra den eksterne harddisken etter at jeg koblet den til igjen, noen ideer?

Jeg koblet fra den eksterne harddisken min, koblet den til igjen senere, og nå mangler en rekke filer. Disken vises fortsatt, men mappene jeg trenger har enten forsvunnet eller ser tomme ut. Jeg prøver å finne ut om dette er et tilkoblingsproblem, et filsystemproblem eller mulig datatap, og jeg trenger hjelp til å gjenopprette de manglende filene på en trygg måte.

Jeg hadde nesten akkurat samme rot med en ekstern disk for en stund siden. Koblet den til, åpnet den, og en haug med mapper hadde forsvunnet. Min første tanke var, flott, jeg har på en eller annen måte slettet mine egne ting. Det viste seg at filene fortsatt var på disken, men filsystemet hadde gått skeis. Jeg fikk gjenopprettet det meste, så jeg ville ikke behandlet manglende mapper som en dødsdom med en gang.

Første ting, slutt å bruke disken.

Ikke formater den. Ikke flytt nye filer over på den. Ikke kjør reparasjonsverktøy først. Hvis dataene dine fortsatt ligger der, gjør all ny skriving til disken gjenoppretting vanskeligere.

Noen raske sjekker hjalp meg før jeg rørte programvare for gjenoppretting:

1. Slå på Skjulte elementer i Filutforsker.
  2. Se på brukt plass på disken. Hvis mappene dine mangler, men det fortsatt står at noe sånt som 800 GB er brukt, ville jeg tatt det som et godt tegn.
  3. Bytt USB-kabel eller port hvis disken oppfører seg merkelig.
  4. Hvis den kobler fra, går tregt, eller gir filsystemfeil, slutt å rote rundt i mapper igjen og igjen. Jeg gjorde dette en gang, og det gjorde meg bare mer nervøs.

Hvis du ikke har en sikkerhetskopi, ville jeg gått til gjenoppretting først i stedet for å prøve å reparere disken. Det var den tryggere veien for meg.

Jeg brukte Disk Drill. Fremgangsmåten min var enkel:

1. Installer det på datamaskinens interne disk, ikke på den skadede eksterne.
  2. Koble til den eksterne disken og åpne appen.
  3. Velg disken med problemet og trykk på Søk etter tapte data.
  4. Hvis disken virker ustabil, lag et diskbilde først og skann bildet i stedet. Jeg ville gjort dette hvis disken fortsetter å svikte. Mindre slitasje på originaldisken.
  5. La skanningen fullføres. Forhåndsvis noen filer. Gjenopprett dem til en annen disk, aldri tilbake til den samme.

Først etter at de viktige filene dine er kopiert til et trygt sted, ville jeg i det hele tatt rørt reparasjon eller formatering.

Det finnes også tilfeller der jeg ville hoppet over gjenoppretting hjemme og overlatt det til en fagperson:

1. Disken klikker, skraper, eller piper.
  2. Den kobler fra hvert par sekunder.
  3. Ingen datamaskin oppdager den lenger.
  4. Skanninger fortsetter å fryse fordi disken faller ut.
  5. Filene betyr for mye til prøving og feiling.

Disse tegnene peker mer mot maskinvarefeil enn skade på filsystemet. Programvare vil ikke redde en mekanisme som er i ferd med å dø.

Hvis du får filene tilbake, ville jeg pensjonert disken. Jeg vet at noen fortsetter å bruke dem etter en dårlig opplevelse. Det gjør ikke jeg. Når en disk begynner å miste mapper, bli uleselig, eller ødelegge filsystemet sitt uten noen klar grunn, er tilliten min til den borte.

Du kan sjekke SMART-diagnostikk og se om disken rapporterer helseproblemer. Selv om rapporten ser ren ut, ville jeg høyst beholdt den til uvesentlig lagring. Gamle sikkerhetskopier, midlertidige overføringer, ting du ikke bryr deg om å miste. Disker er billigere enn å samle inn år med bilder, dokumenter eller arbeidsfiler på nytt. Jeg lærte det på den irriterende måten.

Min startet fortsatt fint opp etter gjenopprettingen. Jeg byttet den likevel ut. Nå har jeg en ekstra sikkerhetskopi på en annen disk. Det kostet meg litt penger, klart, men det fjernet mye stress senere.

Dette høres mer ut som filsystemskade eller en dårlig montering enn øyeblikkelig filsletting. Hvis stasjonsbokstaven vises og total brukt plass fortsatt ser høy ut, er dataene dine ofte fortsatt der, det er indeksen som har blitt ødelagt.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å skrive til stasjonen. Der jeg er litt uenig er om reparasjonsverktøy. En skrivebeskyttet sjekk av SMART-helsen først er verdt å gjøre. CrystalDiskInfo på Windows er raskt og gratis. Hvis du ser omallokerte sektorer, ventende sektorer eller CRC-feil, behandle stasjonen som ustabil. CRC peker særlig ofte på en dårlig kabel eller innkapsling, så bytt disse før du antar at disken er død.

Sjekk også dette:

1. Åpne Diskbehandling. Se om partisjonsstørrelsen ser normal ut.
  2. Kjør chkdsk først etter gjenoppretting, ikke før.
  3. Sjekk en annen PC. Noen ganger lagrer Windows en merkelig stasjonstilstand i hurtigbufferen.
  4. Hvis mapper ser tomme ut, test filsøk fra Everything eller Windows-søk etter kjente filnavn.
  5. Hvis dette er exFAT, er korrupsjon etter usikker frakobling ganske vanlig. Har sett det mer enn én gang tbh.

For gjenoppretting er Disk Drill et solid valg fordi det gjør en grei jobb med å gjenoppbygge tapt katalogstruktur, ikke bare rå filutskjæring. Hvis mappenavnene betyr noe, betyr dette mye. Gjenopprett til en annen disk, ikke tilbake til den eksterne.

Hvis du vil ha en enkel guide til å gjenopprette filer etter en formatering eller en skadet disk, er dette også nyttig:
se hvordan du gjenoppretter filer fra en formatert harddisk

Hvis stasjonen begynner å klikke, kobler fra, eller leser med rundt 0 til 5 MB/s med frysing, stopp. Programvaretrinn blir raskt mer risikable. På det tidspunktet, kopier det du fortsatt kan eller gå til en fagperson.

En ting jeg ville lagt til til det @mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel sa: sjekk om du ser på samme partisjon/volum som før. Eksterne disker kobler seg noen ganger til igjen med en rar monteringstilstand, spesielt hvis de har mer enn én partisjon eller en feil med kabinettet/kontrolleren. Jeg har sett folk tro at filer forsvant, men Windows viste feil volumnavn eller en halvveis ødelagt katalogvisning.

Jeg ville heller ikke fortsatt å åpne tilfeldige mapper om og om igjen bare for å se om de kommer tilbake. Det kan bli risikabelt hvis kabinettet er ustabilt. Hvis disken har en LED, lytt/se etter om den spinner ned eller lager lyder for frakobling og ny tilkobling mens du blar.

Et par ekstra sjekker:

1. Sammenlign diskapasiteten som vises i Denne PC-en med Diskbehandling.
  2. Se om mappetillatelsene har blitt ødelagt. Høyreklikk på mappen, Egenskaper, Sikkerhet.
  3. Prøv å få tilgang til den fra et annet operativsystem hvis mulig. En Linux live-USB kan noen ganger lese en disk som Windows oppfører seg dumt med.
  4. Hvis det er en ekstern SSD, er feil på kabinettet mye vanligere enn folk tror. Selve disken kan være helt fin, men ikke USB-broen.

Hvis du faktisk trenger gjenoppretting, er Disk Drill et fornuftig alternativ, mest fordi det er enkelt å forhåndsvise hva som faktisk er der før du bestemmer deg for noe. Jeg ville fortsatt bare gjenopprettet til en annen disk, selvfølgelig.

For flere meninger om programvare for gjenoppretting av harddisk og filgjenoppretting fra lagringsdisker, er denne tråden verdt å skumlese:
beste anbefalinger fra Reddit for programvare til gjenoppretting av harddisk

Hvis dataene betyr mye, ville jeg faktisk vært litt uenig i den vanlige gjør-det-selv-trangen. Noen ganger er det billigste grepet å stoppe tidlig før du gjør et lesbart problem om til et dødt ett. Den delen blir ignorert altfor ofte.