ExFAT-filgjenoppretting etter at et SD-kort ble fjernet uten å løse det ut på en sikker måte

Jeg fjernet exFAT-formatert SD-kortet mitt uten å løse det ut på en sikker måte, og nå mangler noen filer eller kortet leses ikke riktig. Jeg trenger hjelp med filgjenoppretting fra exFAT SD-kort og den tryggeste måten å få tilbake dataene mine på uten å gjøre situasjonen verre.

Jeg har vært gjennom dette med et 128 GB exFAT-SD-kort fra et kamera, etter å ha formatert det ved en feil. På det tidspunktet trodde jeg at hele helgens bilder og videoer var borte. Det viktigste jeg lærte: slutt å røre kortet med en gang. Det betyr mer enn å velge den perfekte gjenopprettingsappen.

Ikke fortsett å bruke USB-stasjonen eller SD-kortet. Ikke kopier noe over på det, ikke formater det igjen, og ikke kjør CHKDSK eller andre reparasjonsverktøy først. Slettede eller formaterte data kan fortsatt ligge der, men hver ny skriving kan overskrive deler av dem.

Sjekk sikkerhetskopier først, hvis det er en sjanse for at du har en. Jeg hadde ikke det, så jeg gikk rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg brukte Disk Drill, og i mitt tilfelle fikk det tilbake nesten alt.

Prosessen var ganske enkel:

1. Installer Disk Drill på datamaskinen, ikke på SD-kortet eller USB-stasjonen du prøver å gjenopprette fra.
  2. Koble til exFAT-kortet med en kortleser.
  3. Velg kortet i Disk Drill og kjør en skanning. I de fleste tilfeller er Universal Scan den du skal bruke.
  4. La den fullføre, og forhåndsvis deretter filene før du gjenoppretter dem.
  5. Lagre de gjenopprettede filene på en annen stasjon, som den interne SSD-en din, ikke tilbake på det samme kortet.

En nyttig ting med Windows-versjonen er at den lar deg gjenopprette opptil 100 MB gratis. Så du kan i det minste bekrefte at filene kan gjenopprettes før du betaler for noe.

Hvis kortet eller USB-stasjonen oppfører seg ustabilt, for eksempel kobler fra, leser smertefullt sakte eller bare vises av og til, lag et diskbilde først. Skann deretter bildet i stedet for å belaste den opprinnelige enheten om og om igjen. Det er en tryggere fremgangsmåte når mediet kan være i ferd med å svikte.

For gjenoppretting av kameravideo, spesielt fra droner, DSLR-er, speilløse kameraer, GoPro-er eller dashbordkameraer, har Disk Drill også Advanced Camera Recovery (ACR). Jeg trengte det ikke siden jeg hovedsakelig var ute etter bilder, men det er verdt å prøve hvis du mangler MP4-, MOV- eller lignende opptak. Slike filer kan være fragmenterte, og vanlige skanninger håndterer ikke alltid det godt.

Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er TestDisk et annet alternativ. Det er gratis, men mye mindre nybegynnervennlig. Jeg ville heller sett på det som et verktøy for partisjonsreparasjon enn den enkleste måten å hente tilbake individuelle slettede filer på.

Den ene situasjonen der jeg ikke ville fortsatt å prøve gjør-det-selv-verktøy, er fysisk feil. Hvis enheten ikke oppdages noe sted, fortsetter å koble ut, blir uvanlig varm eller ser skadet ut, stopp. Flere forsøk kan gjøre ting verre. Et gjenopprettingslaboratorium er vanligvis en bedre løsning på det tidspunktet. De fleste vil vurdere den gratis, selv om selve gjenopprettingen lett kan koste noen hundre dollar eller mer avhengig av hva som har feilet.

Hvis dette bare er slettede eller formaterte data, er sjansene dine mye bedre. Slutt å bruke enheten, gjenopprett filene til en annen stasjon, og tenk først på reparasjoner etterpå. Det var det som reddet meg.

Ikke klikk på «Format», «Initialize» eller Windows «Scan and fix» bare fordi kortet viser den meldingen. Det kan gjøre et gjenopprettbart exFAT-problem til noe langt mer rotete. Det samme gjelder å sette kortet tilbake i kameraet for å «se om det fikser seg selv». Kameraer elsker å opprette mapper, miniatyrbilder, databaser og andre små skrivinger.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at du bør gjenopprette til en annen disk, men jeg ville vært litt mer forsiktig med å kjøre en gjenopprettingsskanning direkte på SD-kortet hvis det oppfører seg ustabilt. Hvis kortet monteres, kopier først ut de viktigste synlige filene, og start med det som ikke kan erstattes. Deretter, hvis du kan, lag et bilde av hele kortet og jobb ut fra det bildet. En gjenopprettingsapp som Disk Drill er helt grei for skanne-/gjenopprettingsdelen, spesielt hvis du vil ha forhåndsvisninger og et mindre teknisk grensesnitt, men den sikreste arbeidsflyten er fortsatt: originalkortet berøres så lite som mulig, deretter et bilde eller en klone, og de gjenopprettede filene lagres et annet sted.

En liten ting folk glemmer: hvis du bruker en SD-adapter i full størrelse, sjekk den lille låsetappen. Den beskytter ikke automatisk i alle kortlesere, men når den fungerer kan den forhindre utilsiktede skrivinger mens du undersøker kortet. Og hvis kortet forsvinner, klikker, blir varmt eller viser en annen størrelse enn det skal, slutt å behandle det som et programvareproblem. På det tidspunktet er gjentatte skanninger bare en stresstest av kortet, ikke noe som hjelper filene dine.

Utelukk først kortleseren.

Et overraskende stort antall tilfeller av «exFAT-kortet mitt er korrupt» skyldes egentlig en dårlig USB-hub, en løs microSD-adapter, en billig kortleser eller en skitten kontakt. Prøv en annen leser og en direkte USB-port før du begynner å anta at filsystemet er ødelagt. Ikke la Windows reparere det under den testen. Bare se om kortet viser riktig størrelse, og om de samme filene mangler på samme måte.

Detaljen mange overser med exFAT, er at filinnholdet og mappelisten ikke er det samme. Etter en usikker fjerning kan kataloginformasjonen være feil selv om de faktiske bilde-/videodataene fortsatt ligger der. Så ikke få panikk hvis filnavn eller mapper ser rare ut i gjenopprettingsprogramvare. Du kan få tilbake filer med generiske navn, feil datoer eller oppdelte videobiter. Irriterende, men fortsatt bedre enn å skrive reparasjoner til kortet og få gjenopprettingen til å se renere ut, men bli dårligere.

Jeg ville brukt Disk Drill eller lignende først etter at kortet er stabilt nok til å leses, helst fra et bilde slik @viajeroceleste sa. Hvis du er usikker på hvordan du kjører det uten å lagre tilbake til kortet, er denne gjennomgangen av Disk Drill-gjenoppretting verdt å lese først. Den viktigste regelen er kjedelig, men viktig: gjenopprett til datamaskinen din eller en annen disk, og sjekk deretter de gjenopprettede filene før du formaterer eller bruker SD-kortet på nytt.

Det slettet sannsynligvis ikke filene; det er mer sannsynlig at exFATs bokføring ble halvveis oppdatert. Hvis kortet fortsatt kan leses, kopier de viktigste synlige filene først med vanlig kopiering, ikke klipp ut eller flytt, og hopp over alt som fryser, slik at en gjenopprettingsskanning kan håndtere det senere.