Jeg fjernede mit exFAT-formaterede SD-kort uden at skubbe det sikkert ud, og nu mangler nogle filer, eller kortet læses ikke korrekt. Jeg har brug for hjælp til filgendannelse fra et exFAT SD-kort og den sikreste måde at få mine data tilbage på uden at gøre situationen værre.
Jeg har været igennem det her med et 128 GB exFAT-SD-kort fra et kamera, efter at have formateret det ved en fejl. På det tidspunkt troede jeg, at hele weekendens billeder og videoer var væk. Det vigtigste, jeg lærte: stop med at røre kortet med det samme. Det betyder mere end at vælge den perfekte gendannelsesapp.
Bliv ikke ved med at bruge USB-drevet eller SD-kortet. Kopiér ikke noget over på det, formatér det ikke igen, og kør ikke CHKDSK eller andre reparationsværktøjer først. Slettede eller formaterede data kan stadig ligge der, men hver ny skrivning kan overskrive dele af dem.
Tjek sikkerhedskopier først, hvis der er nogen chance for, at du har en. Det havde jeg ikke, så jeg gik direkte til gendannelsessoftware. Jeg brugte Disk Drill, og i mit tilfælde fik den næsten alt tilbage.
Processen var ret enkel:
- Installer Disk Drill på computeren, ikke på SD-kortet eller USB-drevet, du prøver at gendanne fra.
- Tilslut exFAT-kortet med en kortlæser.
- Vælg kortet i Disk Drill, og kør en scanning. I de fleste tilfælde er Universal Scan den, du skal bruge.
- Lad den blive færdig, og forhåndsvis derefter filerne, før du gendanner dem.
- Gem de gendannede filer på et andet drev, som din interne SSD, ikke tilbage på det samme kort.
En nyttig ting ved Windows-versionen er, at den lader dig gendanne op til 100 MB gratis. Så kan du i det mindste bekræfte, at filerne kan gendannes, før du betaler for noget.
Hvis kortet eller USB-drevet opfører sig ustabilt, for eksempel afbryder forbindelsen, læser smertefuldt langsomt eller kun dukker op nogle gange, så lav først et diskimage. Scan derefter imaget i stedet for at belaste den originale enhed igen og igen. Det er en mere sikker tilgang, når mediet måske er ved at fejle.
Til gendannelse af kameravideo, især fra droner, DSLR-kameraer, spejlløse kameraer, GoPro-kameraer eller dashcams, har Disk Drill også Advanced Camera Recovery (ACR). Jeg havde ikke brug for det, da jeg primært gik efter billeder, men det er værd at prøve, hvis du mangler MP4-, MOV- eller lignende optagelser. De filer kan være fragmenterede, og almindelige scanninger håndterer ikke altid det særlig godt.
Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, er TestDisk en anden mulighed. Det er gratis, men det er meget mindre begyndervenligt. Jeg ville mere betragte det som et værktøj til partitionsreparation end den letteste måde at hente individuelle slettede filer tilbage på.
Den ene situation, hvor jeg ikke ville blive ved med at prøve gør det selv-værktøjer, er fysisk fejl. Hvis enheden ikke registreres nogen steder, bliver ved med at koble fra, bliver usædvanligt varm eller ser beskadiget ud, så stop. Flere forsøg kan gøre det værre. Et gendannelseslaboratorium er som regel den bedre løsning på det tidspunkt. De fleste vil vurdere det gratis, selv om den faktiske gendannelse nemt kan koste flere hundrede dollars eller mere afhængigt af, hvad der er gået i stykker.
Hvis det bare er slettede eller formaterede data, er dine chancer meget bedre. Stop med at bruge enheden, gendan filerne til et andet drev, og tænk først på reparationer bagefter. Det var det, der reddede mig.
Klik ikke på Formater, Initialiser eller Windows Scan og reparer, bare fordi kortet viser den meddelelse. Det kan forvandle et gendanneligt exFAT-problem til noget mere rodet. Det samme gælder for at sætte kortet tilbage i kameraet for at se om det løser sig selv. Kameraer elsker at oprette mapper, miniaturebilleder, databaser og andre små skrivninger.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at gendanne til et andet drev, men jeg ville være lidt mere forsigtig, før jeg kører en gendannelsesscanning direkte på SD-kortet, hvis det opfører sig ustabilt. Hvis kortet monteres, så kopier først de vigtigste synlige filer ud, begynd med det uerstattelige. Derefter, hvis du kan, lav et image af hele kortet og arbejd ud fra det image. En gendannelsesapp som Disk Drill er fin til scannings- og gendannelsesdelen, især hvis du vil have forhåndsvisninger og en mindre teknisk brugerflade, men den sikreste arbejdsgang er stadig: det originale kort berøres så lidt som muligt, image eller klon derefter, gendannede filer gemmes et andet sted.
En lille ting folk glemmer: hvis du bruger en SD-adapter i fuld størrelse, så tjek den lille låsetap. Den beskytter ikke automatisk i alle kortlæsere, men når den virker, kan den forhindre utilsigtede skrivninger, mens du inspicerer kortet. Og hvis kortet forsvinder, klikker, bliver varmt eller viser en anden størrelse, end det burde, så stop med at behandle det som et softwareproblem. På det tidspunkt er gentagne scanninger bare en stresstest af kortet, ikke en hjælp til dine filer.
Udeluk først kortlæseren.
Et overraskende stort antal tilfælde med “mit exFAT-kort er beskadiget” skyldes i virkeligheden en dårlig USB-hub, en løs microSD-adapter, en billig kortlæser eller en snavset kontakt. Prøv en anden kortlæser og en direkte USB-port, før du begynder at antage, at filsystemet er ødelagt. Lad ikke Windows reparere det under den test. Se bare, om kortet viser den korrekte størrelse, og om de samme filer mangler på samme måde.
Den manglende detalje ved exFAT er, at filindholdet og mappelisten ikke er det samme. Efter en usikker fjernelse kan mappeoplysningerne være forkerte, selv når de faktiske foto-/videodata stadig ligger der. Så gå ikke i panik, hvis filnavne eller mapper ser mærkelige ud i gendannelsessoftware. Du kan få filer tilbage med generiske navne, forkerte datoer eller opdelte videostykker. Irriterende, men stadig bedre end at skrive reparationer til kortet og få gendannelsen til at se pænere ud, men blive dårligere.
Jeg ville først bruge Disk Drill eller lignende, når kortet er stabilt nok til at kunne læses, helst fra et image, som @viajeroceleste sagde. Hvis du er usikker på, hvordan du kører det uden at gemme tilbage på kortet, er denne vejledning til Disk Drill-gendannelse værd at læse først. Den vigtigste regel er kedelig, men vigtig: gendan til din computer eller et andet drev, og tjek derefter de gendannede filer, før du formaterer eller genbruger SD-kortet.
Det slettede sandsynligvis ikke filerne; det efterlod snarere exFATs bogføring halvt opdateret. Hvis kortet stadig kan læses, skal du først kopiere de vigtigste synlige filer med almindelig kopiering, ikke klip/flyt, og springe alt over, der fryser, så en gendannelsesscanning kan håndtere det senere.