Er der en gratis måde at gendanne slettede billeder fra et SD-kort i et Nikon-kamera?

Jeg slettede ved et uheld billeder fra SD-kortet i mit Nikon-kamera, før jeg fik taget en sikkerhedskopi, og nogle af dem er virkelig vigtige. Jeg har brug for en gratis måde at gendanne slettede Nikon SD-kortbilleder sikkert på uden at gøre situationen værre. Hvilken gendannelsesmetode eller software virker faktisk?

Jeg var igennem det her med et Nikon-kort for et stykke tid siden, og det første skridt var kedeligt, men vigtigt. Stop med at bruge SD-kortet med det samme. Hvis du bliver ved med at tage billeder, overskriver hvert nyt foto gamle data, og dine chancer falder hurtigt.

Gratis gendannelse findes, ja, men det hjælper kun, når de slettede filer endnu ikke er blevet overskrevet. Så timingen betyder mere end appen.

Hvis du bruger Windows, havde jeg rimelig held med at starte med Disk Drill. Den gratis grænse er 100 MB. Det er dog ikke meget, men til et par JPEG-filer kan det være nok. Det hjælper også som et hurtigt tjek, du scanner kortet og ser, om Nikon-billederne stadig dukker op, før du bruger penge.

Det gjorde jeg:

1. Tog SD-kortet ud af kameraet og satte det i en kortlæser.
  2. Installerede Disk Drill på min pc, aldrig på selve kortet.
  3. Åbnede det, valgte SD-kortet og trykkede derefter på Søg efter mistede data.
  4. Brugte Universal Scan. Ved almindelige sletningstilfælde giver det som regel mest mening.
  5. Ventede på, at scanningen blev færdig, og tjekkede først forhåndsvisninger.
  6. Markerede de filer, jeg ville have, og klikkede på Gendan.
  7. Gemte alt på computeren, ikke tilbage på det samme SD-kort.

Hvis dine manglende filer overstiger 100 MB, og du vil have en gratis løsning, er PhotoRec det sædvanlige svar. Det virker. Altså, det ser lidt råt ud og føles gammelt, men folk gendanner billeder med det hele tiden. Ulempen er irriterende ting, ingen forhåndsvisning, grim brugerflade, og gendannede filer kommer ofte tilbage med rodede navne og uden mappestruktur. Stadig brugbart, stadig gratis.

En ting folk overser med Nikon-ting, hvis dit kamera tog RAW-billeder, altså NEF-filer, så tjek værktøjssupport, før du spilder tid. Nogle gratis apps klarer JPEG fint og falder så helt fra hinanden med RAW.

Jeg ville også tjekke det åbenlyse, før jeg kørte gendannelse. Hvis du ofte importerer billeder, bruger SnapBridge eller synkroniserer til cloudlagring, ligger dine filer måske allerede et andet sted. Jeg fandt engang dubletter i en gammel mappe på en bærbar og følte mig lidt dum, tbh.

Kort fortalt:

1. Stop med at bruge SD-kortet.
  2. Brug en kortlæser, ikke kameraet via USB.
  3. Prøv Disk Drill først, hvis 100 MB er nok.
  4. Brug PhotoRec, hvis du har brug for en helt gratis løsning og ikke har noget imod en klodset opsætning.

Hvis kortet er beskadiget, ulæseligt eller bliver ved med at afbryde forbindelsen, ville jeg slet ikke presse gratis værktøjer på det. På det tidspunkt risikerer du at gøre det værre. Et gendannelsesværksted koster mere, ja, men for vigtige billeder er det bedre end at rode med et døende kort, indtil det giver op.

Ja. Hvis kortet kun blev slettet eller formateret, virker gratis fotogendannelse stadig ofte.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om den vigtigste regel. Stop med at bruge Nikon SD-kortet nu. Jeg er dog uenig på et lille punkt. Jeg ville ikke starte med gendannelse først, hvis billederne betyder meget. Jeg ville først lave et komplet image af kortet med et gratis værktøj som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager og derefter scanne imagefilen i stedet for kortet. Mindre slitage, mindre risiko hvis kortet begynder at opføre sig mærkeligt.

En mere sikker rækkefølge ser sådan ud:

1. Lås SD-kortet med kontakten på siden.
  2. Sæt det i en kortlæser.
  3. Lav et byte-for-byte-image af kortet til din pc.
  4. Kør gendannelse på imaget, ikke på det oprindelige kort.
  5. Gendan filer til et andet drev.

Af gratis muligheder er PhotoRec stadig arbejdshesten uden betaling. Det finder JPEG og mange Nikon NEF RAW-filer, men filnavnene kommer tilbage grimme. Hvis du vil have noget, der er nemmere at tjekke først, er Disk Drill fint til forhåndsvisning og små gendannelser på Windows. Den gratis grænse er 100 MB, så det er mere en testkørsel, medmindre dine manglende billeder er få.

Hvis dit Nikon-kort viser fejl, beder om formatering eller mister forbindelsen, så stop der. Gør det selv-gendannelse bliver hurtigt risikabelt.

For mere rådgivning fra fællesskabet har denne tråd solide forslag til fotogendannelse fra Reddit-brugere:
bedste Reddit-tips til fotogendannelse af slettede kamerabilleder

Ja, det er der, men jeg vil tilføje én ting til det, som @mikeappsreviewer og @sternenwanderer sagde: før du gendanner noget som helst, så tjek, om billederne bare er “skjult”, fordi Nikons mappestruktur er blevet mærkelig. På Windows skal du aktivere skjulte filer og gennemgå DCIM-mapperne manuelt. Nogle gange er billeder, der ser slettede ud, stadig der, især efter afbrudte overførsler.

Hvis de virkelig er væk, er de gratis muligheder grundlæggende:

• Windows File Recovery hvis du er på Windows og ikke har noget imod kommandolinjen
  • PhotoRec hvis du vil have noget helt gratis og kan leve med rodede filnavne
  • Disk Drill hvis du vil have den nemmeste scannings-/forhåndsvisningsoplevelse og kun har brug for op til 100 MB gratis på Windows

Jeg er lidt uenig i at lave en masse gentagne forsøg med forskellige værktøjer på selve kortet. Én solid gennemgang er fint, men konstant genscanning kan belaste et ustabilt kort. Hvis kortet opfører sig bare en lille smule ustabilt, så lav et image af det én gang, og arbejd derefter ud fra den kopi.

Hvis billederne også var på et Nikon-kamera, der gemmer både JPEG + NEF, så sortér de gendannede filer efter type bagefter. Folk overser gendannede RAW-filer, fordi de kun søger efter JPG.

Én ting mere, og det er kedeligt men rigtigt: tjek Nikons overførsels-/cachemapper på din computer, hvis du har importeret før. Slettet fra kortet betyder ikke altid tabt overalt.

Hvis du vil have et simpelt overblik over apps til gendannelse af kamerahukommelseskort, er dette en fin visuel oversigt:
bedste software til gendannelse af slettede fotos fra SD-kort

Hovedreglen er stadig: skriv ikke noget nyt til det kort. Det er den del, der hurtigt ødelægger chancerne for gendannelse.

En vinkel, jeg ville tilføje til det, som @sternenwanderer, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer sagde: tjek, om kortet blev brugt i et Nikon med backup på dobbeltkortplads eller med RAW til kort 1 / JPEG til kort 2. Mange tror, at alt er væk fra ét SD-kort, når halvdelen af optagelsen faktisk ligger på det andet.

Jeg ville heller ikke bruge for lang tid på at prøve alle gratisværktøjer, der findes. Hvis billederne betyder noget, kan for mange scanninger spilde tid og af og til hurtigere belaste et svagt kort.

Om Disk Drill:

Fordele

• nemt at bruge
  • god understøttelse af forhåndsvisning
  • udmærket til hurtigt at bekræfte, om billeder stadig kan gendannes
  • kan registrere almindelige Nikon-JPEG-filer og ofte NEF-filer

Ulemper

• den gratis gendannelsesgrænse på Windows er kun 100 MB
  • ikke virkelig ubegrænset gratis gendannelse
  • hvis filsystemet er alvorligt beskadiget, kan resultaterne være svingende
  • gendannede navne/mapper er ikke altid perfekte

Min vurdering: brug Disk Drill som en hurtig kontrol af om filerne stadig er der, ikke som hele strategien, medmindre din slettede batch er meget lille. Hvis det viser forhåndsvisninger, der kan gendannes, fint. Hvis den samlede mængde er større end 100 MB, så skift bagefter til en helt gratis løsning.

Også værd at tjekke: Lightroom-importer, Windows Fotos-importer, mapper i Nikon NX Studio og alle gamle mapper med kopier alle billeder på din pc. Mærkeligt ofte skete gendannelsen allerede for måneder siden, og folk glemte bare, hvor filerne endte.