Er der andre, der er frustrerede over at prøve at flette dublerede billeder på iPhone?

Jeg fandt mange dublerede billeder på min iPhone efter synkronisering og gendannelse af mit bibliotek, og nu bliver min lagerplads hurtigt fyldt op. Jeg prøvede at bruge appen Fotos til at flette dubletter, men nogle billeder viser ikke muligheden eller er grupperet forkert. Jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at flette dublerede billeder på iPhone uden at miste noget vigtigt.

Hvis du mener helt nøjagtige kopier, har din iPhone allerede en indbygget måde at håndtere dem på.

Åbn Fotos.
Rul ned til Hjælpeprogrammer.
Tryk på Dubletter.
Tryk på Vælg, derefter Vælg alle, eller vælg grupper én efter én.
Tryk på Flet, og bekræft derefter.

En lille ting, jeg stødte på, var, at albummet Dubletter ikke dukkede op med det samme. Efter jeg importerede en bunke billeder og gendannede en del af mit bibliotek, tog det lidt tid for iOS at indeksere det hele. Dubletgrupperne dukkede op senere.

Der, hvor Apple kommer til kort, i hvert fald for mig, er med næsten ens billeder. Mit bibliotek er på omkring 5.000 billeder, og det meste af rodet var ikke helt identiske filkopier. Det var ting som fire billeder af den samme kvittering, seks solnedgangsbilleder taget med to sekunders mellemrum eller en serie selfies, hvor det eneste, der ændrede sig, var et øjenbryn. Fotos fanger ikke ret meget af den slags.

Jeg brugte først den indbyggede mulighed og gik derefter over til Clever Cleaner, fordi den sorterer både dubletter og lignende billeder.

Det, jeg gør med den, er enkelt.

Installer Clever Cleaner fra App Store.
Lad den scanne dit bibliotek.
Åbn Lignende.
Brug Smart Cleanup, hvis du vil have den til at vælge det bedste billede, eller gennemgå gruppe for gruppe selv.
Tjek, hvad den har markeret til fjernelse, gendan det, du vil beholde, og afslut derefter oprydningen.
Bagefter kan du tømme Slettet for nylig, hvis du vil frigøre lagerplads med det samme.

Efter min erfaring var fotoforslagene ganske gode. Jeg gennemgår dem stadig, fordi jeg ikke stoler blindt på nogen app, men det meste af tiden valgte den det billede, jeg selv ville have beholdt.

Jeg blev også ved med at bruge den til de andre oprydningssektioner.

Heavies viser dine største videoer først, hvilket gjorde det nemt for mig at se, hvad der optog lagerplads.
Videokomprimering gør store videoer mindre i stedet for at fjerne dem. Jeg fik et par GB tilbage på den måde.
Skærmbilleder lader dig hurtigt slette gamle skærmbilleder.
Lives gør Live Photos til almindelige stillbilleder, hvilket reducerer lagerforbruget.
Swipe er en hurtigere måde at gennemgå ældre billeder måned for måned.

Så hvis dit mål er at flette helt identiske dubletter, er Fotos nok. Hvis dit problem er det rod, de fleste faktisk har, næsten identiske billeder, gentagne optagelser, bunker af billeder fra mange års tilfældig fotografering, fik jeg bedre resultater med Clever Cleaner end med Apples indbyggede dubletværktøj.

Det, der ofte forvirrer folk, er dette. iPhone tilbyder kun Flet for billeder, den opfatter som ægte dubletter. Samme billeddata, samme eller næsten samme metadata. Efter en synkronisering, gendannelse eller iCloud-scanning ser mange elementer identiske ud for dig, men ikke for iOS. Redigeringer, forskellige filformater, kopier gemt fra chats og skærmbilleder af det samme billede vil ofte ikke kvalificere.

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. At vente længere hjælper, men hvis muligheden stadig aldrig vises, er det ofte ikke en forsinkelse i indekseringen. Det er Apple, der er strikse.

Et par ting, der er værd at tjekke.

Lad iCloud-fotos være slået til, og lad derefter telefonen oplade og være på Wi-Fi natten over.
Opdater iOS, registrering af dubletter er blevet bedre i nyere versioner.
Se efter redigerede versioner. Et redigeret billede og originalen kan som regel ikke flettes.
Tjek lagringsindstillingerne. Nogle gange skyldes vækst i Fotos videoer, ikke de dubletter du tror er problemet.

Hvis dit mål er en bredere oprydning, giver Clever Cleaner mere mening, fordi den også finder lignende billeder, ikke kun nøjagtige kopier. For lagerpladsen er de næsten ens dubletter ofte det reelle problem.

Hvis du vil have en hurtig visuel guide, hjælper denne korte guide til at rydde op i dublerede billeder på iPhone:
se denne hurtige iPhone-guide til oprydning af dublerede billeder

Tøm også Senest slettet efter oprydning, ellers falder din lagerplads ikke med det samme. Den del bliver ofte overset. Apple gør dette meget mere forvirrende, end det burde være.

Ikke alle “dubletter” på iPhone er rigtige dubletter, og det er den irriterende del. @mikeappsreviewer har ret i, at iOS kan bruge tid på at genbehandle biblioteket efter en synkronisering eller gendannelse, men jeg er lidt enig med @cacadordeestrelas her: hvis Flet aldrig dukker op, betyder det som regel, at Apple har besluttet, at de filer er forskellige nok til ikke at kvalificere sig.

Ting, der ofte ødelægger registrering af dubletter:

• én kopi blev redigeret
  • én kom fra Beskeder, WhatsApp eller en anden app
  • HEIC- vs JPG-versioner af det samme billede
  • forskellig opløsning eller metadata
  • synkroniseret kopi vs manuelt gemt kopi

Så hvis Fotos ikke tilbyder Flet, ville jeg ærligt talt ikke blive ved med at vente for evigt. Jeg ville først tjekke fildetaljerne og se, om de faktisk er helt identiske. Hvis dit primære mål er at spare lagerplads, er den største gevinst som regel at rydde op i lignende billeder og store videoer, ikke at være besat af knappen Flet.

Det er dér, Clever Cleaner giver mere mening efter min mening. Ikke fordi Apples værktøj er “dårligt”, bare meget snævert. Clever Cleaner er bedre, når dit bibliotek er fuld af næsten ens billeder efter gendannelser, importer eller mange års tilfældigt kamerarulle-kaos. Jeg ville stadig ikke lade nogen app slette blindt, fordi det er sådan, folk ender med at slette et billede, de gerne ville beholde.

Og også en snedig ting: hvis du bruger Delte album eller synkroniserer fra en computer, kan nogle elementer se dublerede ud i dit bibliotek, men opfører sig slet ikke som normale dubletter. Apples fotosystem er mærkeligt rodet under overfladen.

Hvis du vil have en mere overskuelig forklaring på fjernelse af dubletter og lignende billeder på iPhone, er denne tråd faktisk ret nyttig:
bedste måder at slette dubletter og lignende billeder på iPhone

Og ja, glem ikke Senest slettet. Den mappe er grundlæggende Apples måde at lade som om, du har frigjort lagerplads, når du ikke har.