Bilder jag tog med min kamera var synliga först, men sedan försvann de plötsligt från CF-kortet och jag kan inte hitta dem på kameran eller min dator. Jag letar efter hjälp med återställning av bilder från CF-kort innan jag gör något som kan skriva över filerna, eftersom de här bilderna är viktiga och jag verkligen behöver få tillbaka dem.
Det hände mig en gång med ett CF-kort, och det första jag lärde mig var enkelt. Gör inget mer med kortet än så länge. Om din dator fortfarande ser det, är dina chanser fortfarande ganska goda.
Det som ställer till det för folk är panik. De stoppar tillbaka kortet i kameran, tar ett par testbilder, kör något reparationsverktyg, kopierar slumpmässiga saker över det och undrar sedan varför återställningen blev sämre. När filer försvinner från ett CF-kort har kortet ofta bara förlorat kartan till filerna. Själva datan kan fortfarande finnas kvar. Så fort du skriver ny data på det börjar du skriva över de gamla bitarna du ville få tillbaka.
Så om det här vore mitt kort skulle jag göra så här först.
Ta ut CF-kortet ur kameran.
Låt det vara ute. Inga fler bilder, ingen formatering, inga reparationsförsök.
Anslut det till din dator med en riktig CF-kortläsare.
Installera Disk Drill på din dator, inte på kortet.
Öppna det och välj CF-kortet från enhetslistan.
Kör den fullständiga skanningen, inte den snabba om filerna är viktiga.
Vänta. På större kort kan det här dra ut lite på tiden.
Kontrollera förhandsgranskningen för dina foton, videor eller dokument.
Välj det du vill få tillbaka.
Spara de återställda filerna på din dator eller på en annan extern enhet.
Och ja, den här delen är viktigare än folk tror. Återställ inte tillbaka till samma CF-kort. Jag gjorde det en gång för flera år sedan med en annan korttyp, och det var ett dumt misstag. Du skriver över försvunna filer innan du ens vet vad som fortfarande gick att återställa.
Om du vill ha den korta versionen är Disk Drill det jag skulle prova först i ett normalt fall som detta. Det hanterar FAT32- och exFAT-kort tillräckligt bra, stöder vanliga kameraformat och läser RAW-filer från de vanliga märkena som Canon och Nikon. Förhandsgranskningsverktyget sparar också tid. Om förhandsgranskningen ser bra ut känns dina chanser oftast bättre direkt.
Det finns andra alternativ om du inte vill hålla dig till ett enda verktyg. Den här listan är bra: programvara för dataåterställning.
Min ungefärliga syn på de vanliga valen:
PhotoRec, gratis, fult, fungerar oftare än gränssnittet antyder. Nackdelen är att filnamn och mappstruktur ofta kommer tillbaka som en röra.
R-Studio, kraftfullt verktyg, mer kontroll, brantare inlärningskurva. Jag skulle inte ge det till någon som bara vill få tillbaka familjebilderna i kväll.
Disk Drill, enklare att arbeta med, mindre krångel, passar bra när du vill ha resultat utan att läsa en manual i en timme.
Det finns också en punkt där jag skulle sluta försöka med programvara och skicka in det. Om CF-kortet inte upptäcks på någon dator, om stiften är böjda, om det blir varmt, om det fortsätter att tappa anslutningen eller om filerna är oersättliga, skulle jag inte chansa. Ett återställningslaboratorium kostar mer, ja, men fysisk skada är ett annat problem. Programvara fixar inte felande hårdvara.
Så felsökningen är ganska enkel:
Om kortet upptäcks och är stabilt, prova återställningsprogram.
Om kortet är osynligt, skadat eller beter sig konstigt, gå till en återställningstjänst.
Det är vägskälet.
Det du beskriver låter mindre som att bilderna raderades och mer som att kortindexet blev skadat. Kameror läser filtabellen först. Om tabellen går sönder försvinner bilder i kameran även när bilddatan fortfarande finns kvar på CF-kortet.
Jag håller med @mikeappsreviewer på en viktig punkt. Håll kortet borta från kameran. Jag håller däremot inte helt med om att direkt hoppa till bara en skanningstyp först. På CF-kort brukar jag vilja kontrollera kortets hälsa och skapa en avbild av det innan jag litar på någon återställningskörning. Om kortet börjar ge läsfel försämrar varje extra skanning dina chanser lite.
Min ordning skulle vara:
- Testa CF-kortet i en annan kortläsare.
- Om det monteras, kopiera en fullständig avbild av kortet till din dator med ett verktyg avsett för byte-för-byte-backup.
- Kör återställning mot avbilden, inte originalkortet.
- Prova Disk Drill först om du vill ha ett enklare gränssnitt och förhandsvisning av bilder.
- Om filnamn och mappar spelar mindre roll än rå återställning är PhotoRec fortfarande värt ett försök.
- Om kortet kopplar från, fryser Explorer eller läses i extremt låg hastighet, stanna där.
Några kameraspecifika saker som folk missar:
- Vissa kameror skapar dolda sidovagnsfiler och märkliga mappstrukturer. Dina bilder kan fortfarande finnas i DCIM men din dator filtrerar bort dem eller får problem med katalogen.
- Om du fotograferade RAW plus JPEG kan ett format visas medan det andra verkar borta.
- exFAT-korruption på flyttbara medier är vanligt efter att batteriet tagits ur, kortet matats ut eller kameran låst sig.
Disk Drill är ett bra alternativ för fotoåterställning från CF-kort eftersom det förhandsvisar RAW-format väl och håller processen enkel. Om du vill ha en snabb förklaring om hur man väljer rätt app för minneskortsåterställning är detta bra: titta på denna översikt över program för minneskortsåterställning
Om kortet har böjda stift, blir varmt eller försvinner under läsning, sluta hålla på med det. Då behövs ett labb. Programvaruåterställning på egen hand är till för stabila kort, inte hårdvara som håller på att gå sönder.
Det jag skulle lägga till till @mikeappsreviewer och @sterrenkijker är detta: innan du ens tänker på återställningsprogram, kontrollera om bilderna faktiskt döljs av en trasig mappstruktur snarare än att vara helt “borta”.
En konstig korruption på ett CF-kort kan lämna bildfilerna kvar men göra DCIM-mapparna oläsbara, tomma eller omdöpta till skräp. I Windows, slå på visning av dolda filer och kontrollera kortet efter konstigt namngivna mappar eller filer med rätt storlek men fel filändelse. Jag har sett JPG-filer komma tillbaka bara genom att kopiera ut dem manuellt och döpa om dem. Det låter dumt, men det händer.
Dessutom skulle jag inte köra CHKDSK på kortet just nu. Många gör det eftersom systemet föreslår det, och ibland “lagar” det filsystemet genom att radera de spår du behövde för bildåterställning. Det rådet delas ut alldeles för snabbt.
Om kortet är läsbart och stabilt är Disk Drill ett ganska rimligt val för fotoåterställning från CF-kort eftersom det kan förhandsvisa vad som faktiskt går att återställa innan du bestämmer dig. Det spelar roll. Om du ser dina RAW-filer eller JPG-filer i förhandsvisningen säger det dig mycket. Om förhandsvisningen är trasig eller bara fragment visas kan skadan vara värre än den först verkade.
En sak till som folk hoppar över: kontrollera vilken kamerainställning du använde. RAW, JPEG, RAW+JPEG, backup med dubbla kortplatser om din kamera har det, och om kameran kanske skrev till internminnet eller ett annat kort. Låter självklart, men panik gör att folk missar uppenbara saker.
Om du vill ha en annan förklaring som är lätt att skumma igenom är detta relevant: Diskussion om fotoåterställning från CF-kort och tips om programvara
Kort version:
- använd inte CF-kortet igen
- reparera det inte ännu
- kör inte CHKDSK
- kontrollera om det finns dolda eller felnamngivna filer
- om det är stabilt, skanna med Disk Drill
- om det är instabilt, sluta pilla med det
Den sista delen är den viktigaste. Ett opålitligt CF-kort kan gå från “återställningsbart” till “helt kört” väldigt snabbt.
En liten invändning mot @sterrenkijker, @himmelsjager och @mikeappsreviewer: om kortet monteras utan problem och kopierar i normal hastighet, skulle jag först bläddra igenom det med en hex-säker filhanterare innan jag startar återställning. Ibland finns JPEG/CR2/NEF-filerna fortfarande kvar men kameran har bara tappat mappmarkeringen, så en blind återställningsskanning är onödig.
Det jag skulle kontrollera som inte har betonats tillräckligt:
- Jämför använt utrymme med ledigt utrymme på CF-kortet. Om kortet fortfarande visar att större delen av utrymmet är upptaget finns dina bilder troligen fortfarande kvar någonstans.
- Leta efter mappar utöver DCIM. Vissa kameror lägger klipp, sidecar-filer eller överskottsfiler i tillverkarspecifika kataloger.
- Prova en Linux-dator eller ett live-USB om Windows beter sig konstigt. Windows vägrar ibland ett stökigt kort som Linux fortfarande kan läsa.
- Om kortet har ett fysiskt problem med CF-stiftanslutningen, sluta. CF är ökänt för kontaktproblem.
Om Disk Drill för fotoåterställning från CF-kort:
Fördelar
- enkel förhandsvisning för JPG och många RAW-format
- tillräckligt enkelt för icke-tekniska användare
- hyggliga resultat på skadade filsystem
Nackdelar
- inte det billigaste alternativet om du behöver full återställning
- djupa skanningar kan dumpa filer i generiska typbaserade mappar
- på kraftigt korrupta medier är det inte lika precist som tyngre verktyg
Så min ordning skulle vara: kontrollera kapaciteten, prova alternativt operativsystem/kortläsare, sök manuellt efter intakta filer och använd sedan Disk Drill om filsystemet tydligt är trasigt. Om kortet läses inkonsekvent, hoppa över mjukvarurouletten och gå direkt till avbildning eller ett labb.