CF-kortgjenoppretting etter at bilder forsvant fra kameraet?

Bilder jeg tok med kameraet mitt var synlige først, men så forsvant de plutselig fra CF-kortet, og jeg kan ikke finne dem på kameraet eller datamaskinen min. Jeg leter etter hjelp med gjenoppretting av bilder fra CF-kort før jeg gjør noe som kan overskrive filene, siden disse bildene er viktige og jeg virkelig trenger å få dem tilbake.

Jeg har opplevd dette én gang med et CF-kort, og det første jeg lærte var enkelt. Ikke gjør noe mer med kortet ennå. Hvis datamaskinen din fortsatt ser det, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Det som ødelegger for folk er panikk. De putter kortet tilbake i kameraet, tar et par testbilder, kjører et reparasjonsverktøy, kopierer tilfeldig innhold over, og lurer så på hvorfor gjenopprettingen ble dårligere. Når filer forsvinner fra et CF-kort, er det ofte bare kartet til filene kortet har mistet. Selve dataene kan fortsatt være der. I det øyeblikket du skriver nytt innhold på det, begynner du å ødelegge de gamle bitene du ville ha tilbake.

Så hvis dette hadde vært kortet mitt, ville jeg gjort dette først.

1. Ta CF-kortet ut av kameraet.

2. La det være ute. Ingen flere bilder, ingen formatering, ingen reparasjonsforsøk.

3. Koble det til datamaskinen din med en ordentlig CF-leser.

4. Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på kortet.

5. Åpne det og velg CF-kortet fra enhetslisten.

6. Kjør full skanning, ikke hurtigskanningen hvis filene er viktige.

7. Vent. På større kort kan dette ta litt tid.

8. Sjekk forhåndsvisningen for bildene, videoene eller dokumentene dine.

9. Velg det du vil ha tilbake.

10. Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen din eller en annen ekstern disk.

Og ja, denne delen er viktigere enn folk tror. Ikke gjenopprett tilbake til det samme CF-kortet. Jeg gjorde det én gang for mange år siden med en annen korttype, og det var en dum feil. Du overskriver manglende filer før du i det hele tatt vet hva som fortsatt kunne gjenopprettes.

Hvis du vil ha kortversjonen, er Disk Drill den jeg ville prøvd først i en vanlig situasjon som dette. Den håndterer FAT32- og exFAT-kort godt nok, støtter vanlige kameraformater, og leser RAW-filer fra de vanlige merkene som Canon og Nikon. Forhåndsvisningsverktøyet sparer også tid. Hvis forhåndsvisningen ser bra ut, føles sjansene dine vanligvis bedre med en gang.

Det finnes andre alternativer hvis du ikke vil holde deg til ett verktøy. Denne listen er brukbar: programvare for datagjenoppretting.

Min grove vurdering av de vanlige valgene:

• PhotoRec, gratis, stygt, fungerer oftere enn grensesnittet tilsier. Ulempen er at filnavn og mappestruktur ofte kommer tilbake som et rot.

• R-Studio, kraftig verktøy, mer kontroll, brattere læringskurve. Jeg ville ikke gitt det til noen som bare vil ha familiebildene tilbake i kveld.

• Disk Drill, enklere å jobbe seg gjennom, mindre friksjon, passer godt når du vil ha resultater uten å lese en manual i en time.

Det finnes også et punkt der jeg ville sluttet å prøve med programvare og sendt det inn. Hvis CF-kortet ikke oppdages på noen maskin, hvis pinnene er bøyde, hvis det blir varmt, hvis det stadig mister forbindelsen, eller hvis filene ikke kan erstattes, ville jeg ikke presset lykken. Et gjenopprettingslaboratorium koster mer, ja, men fysisk skade er et annet problem. Programvare fikser ikke maskinvare som er i ferd med å svikte.

Så triage er ganske enkel:

Hvis kortet oppdages og er stabilt, prøv gjenopprettingsprogramvare.
Hvis kortet er usynlig, skadet eller oppfører seg merkelig, gå til en gjenopprettingstjeneste.

Det er veiskillet.

Det du beskriver høres mindre ut som at bildene ble slettet og mer som at kortindeksen ble ødelagt. Kameraer leser filtabelen først. Hvis tabellen blir skadet, forsvinner bilder i kameraet selv når bildedataene fortsatt er på CF-kortet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng. Hold kortet ute av kameraet. Jeg er litt mindre enig i å hoppe rett til én skannetype først. På CF-kort liker jeg å sjekke korthelsen og lage et bilde av det før jeg stoler på noe gjenopprettingsforsøk. Hvis kortet begynner å gi lesefeil, svekker hver ekstra skanning sjansene dine litt.

Min rekkefølge ville være:

1. Test CF-kortet i en annen kortleser.
  2. Hvis det monteres, kopier et fullstendig bilde av kortet til datamaskinen din med et verktøy laget for byte-for-byte-sikkerhetskopi.
  3. Kjør gjenoppretting mot bildet, ikke det opprinnelige kortet.
  4. Prøv Disk Drill først hvis du vil ha et enklere grensesnitt og forhåndsvisning av bilder.
  5. Hvis filnavn og mapper betyr mindre enn rå gjenoppretting, er PhotoRec fortsatt verdt et forsøk.
  6. Hvis kortet kobler fra, fryser Explorer eller leses i ekstremt lav hastighet, stopp der.

Noen kameraspesifikke ting folk overser:

• Noen kameraer lager skjulte sidecar-filer og rare mappestrukturer. Bildene dine kan fortsatt finnes i DCIM, men datamaskinen din filtrerer dem bort eller sliter med katalogen.
  • Hvis du tok RAW pluss JPEG, kan det hende at ett format vises mens det andre ser ut til å være borte.
  • exFAT-korrupsjon på flyttbare medier er vanlig etter at batteriet trekkes ut, kortet løses ut eller kameraet låser seg.

Disk Drill er et solid alternativ for bildegjenoppretting fra CF-kort fordi det forhåndsviser RAW-formater godt og holder prosessen enkel. Hvis du vil ha en rask forklaring på hvordan du velger riktig app for gjenoppretting av minnekort, er denne grei: se denne oversikten over programvare for gjenoppretting av minnekort

Hvis kortet har bøyde pinner, blir varmt eller forsvinner under lesing, slutt å tukle med det. Det er verkstednivå. Gjør-det-selv-programvare for gjenoppretting er for stabile kort, ikke maskinvare som er i ferd med å svikte.

Det jeg ville lagt til @mikeappsreviewer og @sterrenkijker er dette: før du i det hele tatt tenker på gjenopprettingsprogramvare, sjekk om bildene faktisk skjules av en ødelagt mappestruktur i stedet for å være helt “borte”.

En merkelig korrupsjon på et CF-kort kan gjøre at bildefilene fortsatt er der, men at DCIM-mappene blir uleselige, tomme eller omdøpt til søppelnavn. På Windows, slå på visning av skjulte filer og sjekk kortet for mapper med rare navn eller filer med riktig størrelse, men feil filtype. Jeg har sett JPG-filer komme tilbake bare ved å kopiere dem ut manuelt og gi dem nytt navn. Det høres dumt ut, men det skjer.

Jeg ville heller ikke kjørt CHKDSK på kortet akkurat nå. Mange gjør det fordi systemet foreslår det, og noen ganger “reparerer” det filsystemet ved å slette sporene du trengte for bildegjenoppretting. Det rådet blir delt ut altfor fort.

Hvis kortet er lesbart og stabilt, er Disk Drill et ganske rimelig valg for bildegjenoppretting fra CF-kort fordi det kan forhåndsvise hva som faktisk kan gjenopprettes før du bestemmer deg. Det betyr noe. Hvis du ser RAW-filene eller JPG-filene dine i forhåndsvisningen, forteller det deg mye. Hvis forhåndsvisningen er ødelagt eller bare viser fragmenter, kan skaden være verre enn den først så ut.

En ting til folk hopper over: sjekk kamerainnstillingen du brukte. RAW, JPEG, RAW+JPEG, sikkerhetskopi til dobbeltkortspor hvis kameraet ditt har det, og om kameraet kanskje skrev til internminne eller et annet kort. Høres åpenbart ut, men panikk gjør at folk overser åpenbare ting.

Hvis du vil ha en annen forklaring som er lett å skumlese, er dette relevant: Diskusjon om gjenoppretting av CF-kortbilder og programvaretips

Kortversjon:

• ikke bruk CF-kortet igjen
  • ikke reparer det ennå
  • ikke kjør CHKDSK
  • sjekk etter skjulte filer eller filer med feil navn
  • hvis det er stabilt, skann med Disk Drill
  • hvis det er ustabilt, slutt å rote med det

Den siste delen er den viktigste. Et ustabilt CF-kort kan gå fra “mulig å gjenopprette” til “helt ødelagt” veldig fort.

En liten uenighet med @sterrenkijker, @himmelsjager og @mikeappsreviewer: hvis kortet monteres rent og kopierer i normal hastighet, ville jeg først bla gjennom det med en heks-sikker filbehandler før jeg starter gjenoppretting. Noen ganger er JPEG/CR2/NEF-filene fortsatt der, men kameraet mistet bare mappeflaggingen, så en blind gjenopprettingsskanning er unødvendig.

Det jeg ville sjekket som ikke har blitt understreket nok:

• Sammenlign brukt plass med ledig plass på CF-kortet. Hvis kortet fortsatt viser at mesteparten av plassen er opptatt, finnes bildene dine sannsynligvis fortsatt et sted.
  • Se etter mapper utenfor DCIM. Noen kameraer lagrer klipp, sidecar-filer eller overflytsfiler i leverandørspesifikke kataloger.
  • Prøv en Linux-maskin eller live-USB hvis Windows oppfører seg rart. Windows nekter noen ganger å lese et rotete kort som Linux fortsatt kan lese.
  • Hvis kortet har et fysisk problem med CF-pingrensesnittet, stopp. CF er beryktet for kontaktproblemer.

Om Disk Drill for bildegjenoppretting fra CF-kort:

Fordeler

• enkel forhåndsvisning for JPG og mange RAW-formater
  • enkelt nok for ikke-tekniske brukere
  • gode resultater på skadede filsystemer

Ulemper

• ikke den billigste løsningen hvis du trenger full gjenoppretting
  • dype skanninger kan dumpe filer i generiske typebaserte mapper
  • på sterkt korrupte medier er det ikke like presist som tyngre verktøy

Så rekkefølgen min ville vært: inspiser kapasiteten, prøv alternativt OS/kortleser, søk manuelt etter intakte filer, og bruk deretter Disk Drill hvis filsystemet tydelig er ødelagt. Hvis kortet leses inkonsekvent, hopp over programvarelotteriet og gå rett til imaging eller et laboratorium.