Billeder, jeg tog med mit kamera, var synlige i starten, men så forsvandt de pludseligt fra CF-kortet, og jeg kan ikke finde dem på kameraet eller min computer. Jeg søger hjælp til gendannelse af billeder fra CF-kort, før jeg gør noget, der kan overskrive filerne, da disse billeder er vigtige, og jeg virkelig har brug for at få dem tilbage.
Jeg har oplevet det her én gang med et CF-kort, og det første, jeg lærte, var enkelt. Gør ikke noget som helst mere med kortet endnu. Hvis din computer stadig kan se det, er dine chancer stadig rimelige.
Det, der ødelægger det for folk, er panik. De sætter kortet tilbage i kameraet, tager et par testbilleder, kører et reparationsværktøj, kopierer tilfældige ting over og undrer sig så over, hvorfor gendannelsen blev dårligere. Når filer forsvinder fra et CF-kort, har kortet ofte kun mistet oversigten over filerne. Selve dataene kan stadig være der. I det øjeblik du skriver nye ting på det, begynder du at knuse de gamle bidder, du gerne ville have tilbage.
Så hvis det var mit kort, ville jeg gøre dette først.
Tag CF-kortet ud af kameraet.
Lad det være ude. Ingen flere billeder, ingen formatering, ingen reparationsforsøg.
Sæt det i din computer med en ordentlig CF-kortlæser.
Installer Disk Drill på din computer, ikke på kortet.
Åbn det, og vælg CF-kortet fra enhedslisten.
Kør den fulde scanning, ikke den hurtige, hvis filerne betyder noget.
Vent. På større kort kan det godt tage lidt tid.
Tjek forhåndsvisningen af dine billeder, videoer eller dokumenter.
Vælg det, du vil have tilbage.
Gem de gendannede filer på din computer eller et andet eksternt drev.
Og ja, denne del betyder mere, end folk tror. Gendan ikke tilbage til det samme CF-kort. Jeg gjorde det én gang for mange år siden med en anden korttype, og det var en dum fejl. Du overskriver manglende filer, før du overhovedet ved, hvad der stadig kunne gendannes.
Hvis du vil have den korte version, er Disk Drill den, jeg ville prøve først i et normalt tilfælde som dette. Den håndterer FAT32- og exFAT-kort godt nok, understøtter almindelige kameraformater, og den læser RAW-filer fra de sædvanlige mærker som Canon og Nikon. Forhåndsvisningsværktøjet sparer også tid. Hvis forhåndsvisningen ser god ud, føles dine chancer som regel straks bedre.
Der er andre muligheder, hvis du ikke vil holde dig til ét værktøj. Denne liste er fin: datagendannelsessoftware.
Mit hurtige bud på de almindelige valg:
PhotoRec, gratis, grimt, virker oftere, end brugerfladen antyder. Ulempen er, at filnavne og mappestruktur ofte kommer tilbage som et rod.
R-Studio, stærkt værktøj, mere kontrol, stejlere læringskurve. Jeg ville ikke give det til nogen, der bare vil have familiebilleder tilbage i aften.
Disk Drill, nemmere at arbejde sig igennem, mindre besvær, et godt valg, når du vil have resultater uden at læse en manual i en time.
Der er også et punkt, hvor jeg ville stoppe med at prøve software og sende det videre. Hvis CF-kortet ikke bliver registreret på nogen maskine, hvis benene er bøjede, hvis det bliver varmt, hvis det bliver ved med at miste forbindelsen, eller hvis filerne ikke kan erstattes, ville jeg ikke presse lykken. Et gendannelseslaboratorium koster mere, ja, men fysisk skade er et andet problem. Software løser ikke hardware, der er ved at svigte.
Så den hurtige triage er ret enkel:
Hvis kortet bliver registreret og er stabilt, så prøv gendannelsessoftware.
Hvis kortet er usynligt, beskadiget eller opfører sig mærkeligt, så gå til en gendannelsestjeneste.
Det er skillevejen.
Det du beskriver, lyder mindre som om billederne blev slettet og mere som om kortindekset blev ødelagt. Kameraer læser filtabellen først. Hvis tabellen går i stykker, forsvinder billeder i kameraet, selv når billeddataene stadig er på CF-kortet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét stort punkt. Hold kortet ude af kameraet. Jeg er lidt uenig i at springe direkte til én bestemt scanningstype først. På CF-kort kan jeg godt lide at tjekke kortets helbred og lave et image af det, før jeg stoler på nogen gendannelseskørsel. Hvis kortet begynder at give læsefejl, skader hver ekstra scanning dine chancer en smule.
Min rækkefølge ville være:
- Test CF-kortet i en anden kortlæser.
- Hvis det monteres, så kopiér et fuldt image af kortet til din computer med et værktøj lavet til byte-for-byte-backup.
- Kør gendannelse mod imaget, ikke det originale kort.
- Prøv Disk Drill først, hvis du vil have en lettere brugerflade og forhåndsvisning af billeder.
- Hvis filnavne og mapper betyder mindre end rå gendannelse, er PhotoRec stadig værd at prøve.
- Hvis kortet afbryder forbindelsen, får Explorer til at fryse, eller læser med vanvittigt lav hastighed, så stop der.
Et par kameraspecifikke ting, som folk overser:
- Nogle kameraer opretter skjulte sidecar-filer og mærkelige mappestrukturer. Dine billeder findes måske stadig i DCIM, men din computer filtrerer dem fra eller har problemer med mappen.
- Hvis du optog RAW plus JPEG, kan det ene format dukke op, mens det andet ser ud til at være væk.
- exFAT-korruption på flytbare medier er almindeligt efter batterifjernelse, kortudtagning eller kamerafrys.
Disk Drill er en solid mulighed til fotogendannelse fra CF-kort, fordi det forhåndsviser RAW-formater godt og holder processen enkel. Hvis du vil have en hurtig forklaring på at vælge den rigtige app til gendannelse af hukommelseskort, er denne fin: se denne oversigt over software til gendannelse af hukommelseskort
Hvis kortet har bøjede ben, bliver varmt eller forsvinder under læsning, så hold op med at pille ved det. Det er lab-område. Gør det selv-softwaregendannelse er til stabile kort, ikke defekt hardware.
Det, jeg ville tilføje til @mikeappsreviewer og @sterrenkijker, er dette: Før du overhovedet tænker på gendannelsessoftware, så tjek, om billederne faktisk bliver skjult af en ødelagt mappestruktur i stedet for at være helt forsvundet.
En mærkelig korruption på et CF-kort kan efterlade billedfilerne der, men gøre DCIM-mapperne ulæselige, tomme eller omdøbt til noget meningsløst. I Windows skal du slå skjulte filer til og tjekke kortet for mapper med mærkelige navne eller filer med den rigtige størrelse, men forkert filendelse. Jeg har set JPG-filer komme tilbage bare ved at kopiere dem manuelt ud og omdøbe dem. Det lyder dumt, men det sker.
Jeg ville heller ikke køre CHKDSK på kortet lige nu. Mange gør det, fordi systemet foreslår det, og nogle gange “reparerer” det filsystemet ved at slette de spor, du havde brug for til fotogendannelse. Det råd bliver givet alt for hurtigt.
Hvis kortet kan læses og er stabilt, er Disk Drill et ret fornuftigt valg til fotogendannelse fra CF-kort, fordi det kan vise en forhåndsvisning af, hvad der faktisk kan gendannes, før du beslutter dig. Det betyder noget. Hvis du kan se dine RAW-filer eller JPG-filer i forhåndsvisningen, fortæller det dig en hel del. Hvis forhåndsvisningen er ødelagt, eller kun fragmenter vises, kan skaden være værre, end det først så ud.
En ting mere, som folk springer over: tjek den kameraindstilling, du brugte. RAW, JPEG, RAW+JPEG, backup til dobbeltkortplads hvis dit kamera har det, og om kameraet måske skrev til intern hukommelse eller et andet kort. Det lyder oplagt, men panik får folk til at overse oplagte ting.
Hvis du vil have en anden forklaring, der er nem at skimme, er dette relevant: Diskussion om fotogendannelse fra CF-kort og softwaretips
Kort version:
- brug ikke CF-kortet igen
- reparer det ikke endnu
- kør ikke CHKDSK
- tjek for skjulte eller forkert navngivne filer
- hvis det er stabilt, så scan med Disk Drill
- hvis det er ustabilt, så lad være med at rode mere med det
Det sidste er det vigtigste. Et ustabilt CF-kort kan gå fra “kan gendannes” til “helt færdigt” virkelig hurtigt.
En lille uenighed med @sterrenkijker, @himmelsjager og @mikeappsreviewer: hvis kortet monteres korrekt og kopierer ved normal hastighed, ville jeg først gennemse det med en hex-sikker filhåndtering, før jeg starter gendannelse. Nogle gange er JPEG/CR2/NEF-filerne der stadig, men kameraet har bare mistet mappeflagningen, så en blind gendannelsesscanning er unødvendig.
Det jeg ville tjekke, som ikke er blevet understreget nok:
- Sammenlign brugt plads med ledig plads på CF-kortet. Hvis kortet stadig viser, at det meste af pladsen er optaget, findes dine billeder sandsynligvis stadig et sted.
- Kig efter mapper ud over DCIM. Nogle kameraer gemmer klip, sidecar-filer eller overløbsfiler i producentsspecifikke mapper.
- Prøv en Linux-maskine eller en live-USB, hvis Windows opfører sig mærkeligt. Windows nægter nogle gange at læse et rodet kort, som Linux stadig kan læse.
- Hvis kortet har et fysisk problem med CF-pin-grænsefladen, så stop. CF er berygtet for problemer med stikforbindelsen.
Om Disk Drill til gendannelse af billeder fra CF-kort:
Fordele
- nem forhåndsvisning af JPG og mange RAW-formater
- enkelt nok for ikke-tekniske brugere
- hæderlige resultater på beskadigede filsystemer
Ulemper
- ikke den billigste løsning, hvis du har brug for fuld gendannelse
- dybe scanninger kan dumpe filer i generiske typebaserede mapper
- på stærkt korrupte medier er det ikke lige så præcist som tungere værktøjer
Så min rækkefølge ville være: kontroller kapacitet, prøv alternativt OS/kortlæser, søg manuelt efter intakte filer, og brug derefter Disk Drill, hvis filsystemet tydeligvis er ødelagt. Hvis kortet læses inkonsekvent, så spring softwarelotteriet over og gå direkte til imaging eller et laboratorium.