Foto’s die ik met mijn camera heb gemaakt, waren eerst zichtbaar, maar toen verdwenen ze plotseling van de CF-kaart en ik kan ze niet vinden op de camera of op mijn computer. Ik zoek hulp bij het herstellen van foto’s van een CF-kaart voordat ik iets doe waardoor de bestanden overschreven kunnen worden, want deze foto’s zijn belangrijk en ik moet ze echt terugkrijgen.
Ik heb dit ooit met een CF-kaart meegemaakt, en het eerste wat ik leerde was simpel. Doe voorlopig niets anders met de kaart. Als je computer hem nog steeds ziet, zijn je kansen nog best redelijk.
Wat mensen in de problemen brengt is paniek. Ze stoppen de kaart terug in de camera, maken een paar testfoto’s, draaien een reparatietool, kopiëren er willekeurige dingen overheen en vragen zich dan af waarom herstel slechter werd. Wanneer bestanden van een CF-kaart verdwijnen, is de kaart vaak alleen de kaart naar de bestanden kwijtgeraakt. De gegevens zelf kunnen er nog steeds zijn. Op het moment dat je er nieuwe dingen op schrijft, begin je de oude bits die je terug wilde te verpletteren.
Dus als dit mijn kaart was, zou ik eerst dit doen.
Haal de CF-kaart uit de camera.
Laat hem eruit. Geen foto’s meer, niet formatteren, geen reparatiepogingen.
Sluit hem aan op je computer met een degelijke CF-lezer.
Installeer Disk Drill op je computer, niet op de kaart.
Open het en kies de CF-kaart uit de apparatenlijst.
Voer de volledige scan uit, niet de snelle als de bestanden belangrijk zijn.
Wacht. Bij grotere kaarten kan dit even duren.
Controleer de preview van je foto’s, video’s of documenten.
Selecteer wat je terug wilt.
Sla de herstelde bestanden op je computer of op een andere externe schijf op.
En ja, dit deel is belangrijker dan mensen denken. Herstel niet terug naar dezelfde CF-kaart. Dat heb ik jaren geleden eens gedaan met een ander kaarttype, en dat was een domme fout. Je overschrijft vermiste bestanden voordat je zelfs maar weet wat nog herstelbaar was.
Als je de korte versie wilt, is Disk Drill degene die ik als eerste zou proberen voor een normaal geval als dit. Het gaat goed genoeg om met FAT32- en exFAT-kaarten, ondersteunt gangbare cameraformaten en leest RAW-bestanden van de gebruikelijke merken zoals Canon en Nikon. De previewtool bespaart ook tijd. Als de preview er goed uitziet, voelen je kansen meestal meteen beter.
Er zijn ook andere opties als je niet bij één tool wilt blijven. Deze lijst is prima: gegevensherstelsoftware.
Mijn ruwe indruk van de gebruikelijke keuzes:
PhotoRec, gratis, lelijk, werkt vaker dan de interface doet vermoeden. Nadeel: bestandsnamen en mapstructuur komen vaak terug als een rommeltje.
R-Studio, sterke tool, meer controle, steilere leercurve. Ik zou het niet geven aan iemand die vanavond alleen familiefoto’s terug wil.
Disk Drill, makkelijker om mee te werken, minder gedoe, een goede keuze als je resultaat wilt zonder een uur lang een handleiding te lezen.
Er is ook een punt waarop ik zou stoppen met software proberen en het zou opsturen. Als de CF-kaart op geen enkele machine wordt gedetecteerd, als de pinnen verbogen zijn, als hij warm wordt, als de verbinding steeds wegvalt, of als de bestanden onvervangbaar zijn, zou ik mijn geluk niet op de proef stellen. Een herstelbedrijf kost meer, ja, maar fysieke schade is een ander probleem. Software repareert falende hardware niet.
Dus de triage is vrij simpel:
Als de kaart wordt gedetecteerd en stabiel is, probeer herstelsoftware.
Als de kaart onzichtbaar, beschadigd of vreemd doet, ga dan naar een herstelservice.
Dat is het beslissende moment.
Wat je beschrijft klinkt minder alsof de foto’s zijn gewist en meer alsof de kaartindex beschadigd is geraakt. Camera’s lezen eerst de bestandstabel. Als die tabel kapotgaat, verdwijnen afbeeldingen in de camera, zelfs wanneer de afbeeldingsgegevens nog steeds op de CF-kaart staan.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over één belangrijk punt. Houd de kaart uit de camera. Ik ben het er iets minder mee eens om meteen met één scantype te beginnen. Bij CF-kaarten controleer ik graag eerst de gezondheid van de kaart en maak ik er een image van voordat ik een herstelpoging vertrouw. Als de kaart leesfouten begint te geven, verkleint elke extra scan je kansen een beetje.
Mijn volgorde zou zijn:
- Test de CF-kaart in een andere kaartlezer.
- Als deze wordt aangekoppeld, kopieer dan een volledige image van de kaart naar je computer met een tool die is gemaakt voor byte-voor-byte back-up.
- Voer herstel uit op de image, niet op de originele kaart.
- Probeer eerst Disk Drill als je een eenvoudigere interface en fotovoorbeeld wilt.
- Als bestandsnamen en mappen minder belangrijk zijn dan ruwe recovery, is PhotoRec nog steeds het proberen waard.
- Als de kaart de verbinding verbreekt, Verkenner vastloopt of met extreem lage snelheid leest, stop dan daar.
Een paar cameraspecifieke dingen die mensen missen:
- Sommige camera’s maken verborgen sidecar-bestanden en vreemde mapstructuren aan. Je foto’s bestaan mogelijk nog steeds in DCIM, maar je computer filtert de mapinhoud of heeft moeite met de map.
- Als je RAW plus JPEG hebt geschoten, kan het ene formaat zichtbaar zijn terwijl het andere verdwenen lijkt.
- exFAT-corruptie op verwisselbare media komt vaak voor na het verwijderen van de batterij, het uitwerpen van de kaart of het vastlopen van de camera.
Disk Drill is een goede optie voor fotoherstel van CF-kaarten omdat het RAW-formaten goed kan voorvertonen en het proces eenvoudig houdt. Als je een snelle uitleg wilt over het kiezen van de juiste app voor geheugenkaartherstel, is dit redelijk: bekijk dit overzicht van software voor herstel van geheugenkaarten
Als de kaart verbogen pinnen heeft, heet wordt of tijdens het lezen verdwijnt, rommel er dan niet verder mee. Dat is werk voor een lab. DIY-softwareherstel is voor stabiele kaarten, niet voor defecte hardware.
Wat ik aan @mikeappsreviewer en @sterrenkijker zou toevoegen is dit: voordat je überhaupt aan herstelsoftware denkt, controleer of de foto’s misschien verborgen worden door een kapotte mapstructuur in plaats van echt volledig verdwenen te zijn.
Een vreemde CF-kaartcorruptie kan de afbeeldingsbestanden laten staan, maar de DCIM-mappen onleesbaar, leeg of hernoemd tot rommel maken. Zet in Windows verborgen bestanden aan en controleer de kaart op vreemd genoemde mappen of bestanden met de juiste grootte maar de verkeerde extensie. Ik heb JPG’s zien terugkomen door ze gewoon handmatig te kopiëren en te hernoemen. Het klinkt dom, maar het gebeurt.
Ook zou ik CHKDSK nu niet op de kaart uitvoeren. Veel mensen doen dat omdat het systeem het voorstelt, en soms repareert het bestandssysteem door de sporen te verwijderen die je nodig had voor fotoherstel. Dat advies wordt veel te snel gegeven.
Als de kaart leesbaar en stabiel is, is Disk Drill een heel redelijke keuze voor fotoherstel van een CF-kaart omdat het een voorbeeld kan tonen van wat er echt herstelbaar is voordat je beslist. Dat is belangrijk. Als je je RAW’s of JPG’s in de preview ziet, zegt dat veel. Als de preview kapot is of alleen fragmenten toont, kan de schade erger zijn dan het eerst leek.
Nog iets dat mensen overslaan: controleer welke camera-instelling je gebruikte. RAW, JPEG, RAW+JPEG, back-up met dubbele kaartsleuf als je camera dat heeft, en of de camera misschien naar intern geheugen of een andere kaart heeft geschreven. Klinkt logisch, maar door paniek missen mensen voor de hand liggende dingen.
Als je nog een uitleg wilt die makkelijk te scannen is, dan is dit relevant: Discussie over fotoherstel van CF-kaarten en softwaretips
Korte versie:
- gebruik de CF-kaart niet opnieuw
- repareer hem nog niet
- voer CHKDSK niet uit
- controleer op verborgen of verkeerd benoemde bestanden
- als hij stabiel is, scan met Disk Drill
- als hij instabiel is, stop dan met eraan te rommelen
Dat laatste punt is het belangrijkste. Een onbetrouwbare CF-kaart kan heel snel van herstelbaar naar verloren gaan.
Een klein meningsverschil met @sterrenkijker, @himmelsjager en @mikeappsreviewer: als de kaart netjes wordt aangekoppeld en met normale snelheid kopieert, zou ik deze eerst met een hex-veilige bestandsbeheerder bekijken voordat ik herstel start. Soms staan de JPEG/CR2/NEF-bestanden er nog steeds, maar is de mapmarkering door de camera verloren gegaan, waardoor een blinde herstelscan onnodig is.
Wat ik zou controleren en waar nog niet genoeg nadruk op is gelegd:
- Vergelijk de gebruikte ruimte met de vrije ruimte op de CF-kaart. Als de kaart nog steeds aangeeft dat het grootste deel van de ruimte bezet is, bestaan je foto’s waarschijnlijk nog ergens.
- Kijk naar mappen buiten DCIM. Sommige camera’s slaan clips, sidecars of overloopbestanden op in leveranciersspecifieke mappen.
- Probeer een Linux-machine of live-USB als Windows vreemd doet. Windows weigert soms een rommelige kaart die Linux nog wel kan lezen.
- Als de kaart een fysiek probleem heeft met de CF-pininterface, stop dan. CF staat berucht om connectorproblemen.
Over Disk Drill voor fotoherstel van CF-kaarten:
Voordelen
- eenvoudige voorbeeldweergave voor JPG en veel RAW-formaten
- eenvoudig genoeg voor niet-technische gebruikers
- redelijke resultaten op beschadigde bestandssystemen
Nadelen
- niet de goedkoopste optie als je volledig herstel nodig hebt
- diepe scans kunnen bestanden in algemene, op bestandstype gebaseerde mappen plaatsen
- op zwaar corrupte media werkt het niet zo nauwkeurig als zwaardere tools
Dus mijn volgorde zou zijn: controleer de capaciteit, probeer een alternatief OS of andere lezer, zoek handmatig naar intacte bestanden en gebruik daarna Disk Drill als het bestandssysteem duidelijk kapot is. Als de kaart inconsistent wordt gelezen, sla de softwareroulette dan over en ga meteen naar imaging of een lab.