Beste måten å feilsøke at iPhone-lagringen blir full uten grunn?

Lagringen på iPhone-en min fortsetter å fylle seg opp selv når jeg sletter apper, bilder og videoer, og jeg klarer ikke å finne ut hva som forårsaker det. Systemdata ser ut til å vokse av seg selv, og nå går jeg glipp av oppdateringer og får advarsler om full lagring. Jeg trenger hjelp til å finne ut hva som tar opp plass og den beste måten å hindre at lagringen på iPhone-en min fylles opp igjen.

Jeg støtte på dette på min egen telefon, og det virket tilfeldig først. Det er det som regel ikke. Når iPhone-lagringen din hopper opp over natten, er det noe som hoper seg opp i bakgrunnen mens du ikke følger med.

Det største rotet er ofte bilder og video. Hvert skjermbilde, skjermopptak, Live Photo, klipp fra en konsert eller uskarp duplikat fra å trykke på utløseren for fort blir liggende der til du fjerner det. Jeg fant hele bunker med nesten identiske bilder fra turer og familieting, og de tok opp plass uten noen god grunn.

Apper gjør dette også. Sosiale apper, chatteapper og strømmeapper lagrer cachefiler så de åpner raskere neste gang. Greit i små mengder. Ikke greit når noen hundre MB blir til flere GB. Nedlastede sanger, lagrede serier, podkastnedlastinger og appressurser hoper seg stille opp. Du merker det ikke før lagringsadvarselen dukker opp.

Meldinger er en annen ting folk ofte overser. Bilder, videoer, GIF-er, taleklipp, alt dette blir liggende i gamle tråder. Jeg sjekket mine en gang og fant et par videovedlegg som tok opp en idiotisk mengde plass.

Så er det Systemdata. Dette er den irriterende bøtta. Logger, midlertidige filer, cacher, rester etter oppdateringer, iOS-oppryddingssøppel. Noe bevegelse der er normalt. Likevel har jeg sett det vokse mye mer enn forventet, og Apple gir deg ikke en enkel liten knapp for å slette det.

Det første jeg ville gjort er å åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Den skjermen forteller deg hvor skaden er. Start med den største kategorien, ikke med tilfeldig gjetting.

Hvis Bilder er nær toppen, ville jeg ryddet der først. Jeg hadde bedre hell med Clever Cleaner. Den fokuserer på mediarot, som er der mye av iPhone-lagringen blir brukt opp.

Det som skilte seg ut for meg, er at Apples Duplikater-album bare fanger opp eksakte kopier. Det hjelper litt, klart. Det større problemet er alle de nesten like bildene du har glemt. Clever Cleaner fanget også opp dem, og det sparte meg mer plass enn de innebygde verktøyene i Bilder gjorde.

Den hjelper også med ting som dette:

1. finne lignende bilder og velge et bedre ett å beholde
  2. vise store bilder og videoer raskt
  3. gruppere skjermbilder så du kan slette dem i bunker
  4. gjøre Live Photos om til vanlige bilder for å redusere lagringsbruken

Jeg har sett folk si at de fikk tilbake rundt 10 GB til 30 GB etter å ha ryddet lignende bilder, skjermbilder og Live Photos. Mitt var ikke helt så høyt, men det var nok til å stoppe tullet med lite lagringsplass.

Etter bilder ville jeg sjekket disse neste:

1. store apper oppført i iPhone-lagring
  2. nedlastinger i strømmeapper
  3. gamle meldingsvedlegg
  4. nedlastinger i Filer-appen
  5. Safari-cache eller cache i andre nettlesere

Ut fra det jeg har sett, peker dette nesten aldri mot maskinvare. Det er vanligvis en langsom oppbygging av bilder, appcache, lagrede nedlastinger, meldingsrot og systemrester, helt til ledig plass faller lavt nok til at iOS klager. En rask gjennomgang av iPhone-lagring, og deretter en medieopprydding, gir som regel tilbake mer plass enn folk forventer uten å kaste noe viktig.

Det som vanligvis løser dette for meg, er å finne de skjulte tingene iPhone ikke viser særlig godt ved første gjennomgang.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å sjekke lagringskategoriene først. Jeg er litt uenig i at Systemdata er hovedsynderen mesteparten av tiden. På mange telefoner er det større problemet synkroniserings- og nedlastingsløkker.

Sjekk disse:

1. Mail-appen. Gamle vedlegg hoper seg opp. Hvis Mail bruker flere GB, fjern og legg til kontoen på nytt.
  2. Taleopptak. Lange opptak er lette å overse.
  3. iCloud-bilder som har stoppet opp i synkroniseringen. Hvis Optimaliser iPhone-lagring er av, beholder telefonen fullstendige originaler.
  4. Podkaster. Sett gamle episoder til å slettes automatisk.
  5. Filer-appen, Nedlastinger-mappen, På min iPhone-mappen.
  6. Mislykkede iOS-oppdateringsfiler. Lagringsskjermen viser ofte iOS- eller oppdateringsdata.

Beste nullstilling for oppblåste Systemdata er dette:
Ta sikkerhetskopi av iPhone.
Slå av iPhone.
Slå den på igjen.
Hvis lagringen fortsatt ser feil ut, lag en kryptert sikkerhetskopi til Mac eller PC, slett iPhone, og gjenopprett sikkerhetskopien. Irriterende, ja. Effektivt også.

Sjekk også Analytics-logger i Innstillinger, Personvern, Analytics. Hvis du ser mange gjentatte panic- eller krasjlogger, gir det mening at lagringen kryper oppover.

For opprydding i bilder er Clever Cleaner verdt å se på hvis medier utgjør mesteparten. Det hjelper med å oppdage lignende bilder raskere enn manuell opprydding.

Hvis du vil ha en solid video om å rydde opp søppel og lagringssluk, prøv beste YouTube-guide for å rydde opp i iPhone-lagring.

Hvis ledig plass faller under 5 GB, begynner iOS å oppføre seg dumt og cacher blir rarere. Hold 8 til 10 GB ledig hvis mulig.

Jeg ville faktisk startet ett steg tidligere enn @mikeappsreviewer og @himmelsjager: finn ut om lagringen faktisk vokser eller om iOS bare rapporterer det feil en stund. Jeg har sett iPhone-er stå der og si at Systemdata er enormt, og så etter en vanlig omstart og en ladesyklus beregner den på nytt og faller med flere GB. Så før du går løs på en gigantisk oppryddingsrunde, ta skjermbilder av Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring én eller to ganger i løpet av en dag og se hvilken kategori som endrer seg.

Noen ting de egentlig ikke la så mye vekt på:

• Musikk-appen: nedlastede spor, spesielt hvis synkroniseringen har blitt rar
  • WhatsApp/Telegram: deres innebygde lagringsbehandlere betyr noen ganger mer enn å slette appikonet
  • Safaris leseliste med lagret innhold for frakoblet bruk
  • Notater-appen med skannede PDF-er eller innebygde bilder
  • GarageBand/iMovie-prosjektfiler, disse er snikete små lagringsnisser

Én ting jeg er litt uenig i, er å hoppe rett til sletting/gjenoppretting med mindre telefonen faktisk er ødelagt. Det fungerer, klart, men det er tungvint og noen ganger overdrevet. Jeg ville først gjort dette:

1. Start iPhone på nytt
  2. Oppdater iOS hvis mulig
  3. Slå av og på iCloud-bilder bare én gang hvis synkroniseringen har låst seg
  4. Sjekk appspesifikke nedlastinger inne i appene
  5. La telefonen stå koblet til på Wi-Fi over natten

Hvis Bilder også er den største synderen, er Clever Cleaner sannsynligvis den raskere løsningen kontra å grave manuelt i evigheter. Den er nyttig for lignende bilder, skjermbilder og store videoer, som ofte er der den mystiske lagringen forsvant i utgangspunktet.

Hvis du vil ha en solid gjennomgang av hvordan stoppe varsler om full iPhone-lagring for godt, er det også verdt å lese.

Beste tips: hold minst 10 GB ledig. iPhone-er blir rare når de er stappfulle, og da begynner alt å oppføre seg falskt tilfeldig.

Jeg ville sjekket én ting som ingen av de andre egentlig la vekt på: feil i indekseringen av Meldinger. Ikke bare store vedlegg. Noen ganger beholder Meldinger spøkelseslagring etter mange videresendte videoer, klistremerker, talemeldinger eller slettede tråder. Gå til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring > Meldinger og se gjennom underkategoriene. Endre også Behold meldinger til 1 år eller 30 dager hvis du ikke trenger gamle tråder.

Jeg er litt uenig i å hoppe for raskt til at Systemdata er ødelagt. Noen ganger er det det, men ofte er det virkelige problemet at én app skriver om hurtigbufferen om og om igjen. Følg med på apper der størrelsen vokser igjen i løpet av timer etter opprydding.

Min egen rekkefølge ville vært:

1. Ta skjermbilde av iPhone-lagring morgen og kveld
  2. Sjekk Meldinger, Notater, Bøker og nettlesernedlastinger
  3. Se etter apper med enorme Dokumenter og data
  4. Avlast én mistenkelig app, start på nytt, sjekk størrelsen igjen
  5. Først da vurder sikkerhetskopiering/sletting/gjenoppretting

Hvis du også bruker Instagram, TikTok, Spotify, YouTube eller WhatsApp mye, kan sletting og nyinstallering frigjøre mer enn Avlast app.

Når det gjelder bilder, har @mikeappsreviewer og @andarilhonoturno sannsynligvis rett i at media ofte er det skjulte volumet. Clever Cleaner er nyttig der.

Fordeler: rask opprydding av duplikater/lignende, lett å oppdage store videoer, bra for bunker med skjermbilder.
Ulemper: du må fortsatt gå nøye gjennom resultatene, og det vil ikke fikse ekte feil i iOS-systemdata.

@himmelsjager hadde også et godt poeng om synkroniseringsløkker. Det er en av de mest snikende årsakene.