Ik heb moeite met het uploaden van een paar heel grote bestanden naar Dropbox en het duurt ontzettend lang. Ik heb een stabiele internetverbinding, maar het proces is super traag en loopt soms zelfs vast. Heeft iemand tips of aanbevolen methoden om dit te versnellen? Ik ben op zoek naar oplossingen die echt werken, niet alleen basisadvies.
De snelle manier om grote bestanden in Dropbox te krijgen
Dus, hier is de deal. Moet je gigantische bestanden op Dropbox knallen en wil je niet je halve middag verspillen? Gebruik de desktop-app. Pak gewoon wat je maar wilt vanaf je bureaublad, zweef er even mee voor het dramatische effect en laat het dan in je Dropbox-map vallen. Het is net toveren, maar dan zonder hoge hoed.
Soms heb je meer dan één truc nodig
Misschien jongleer je met meer clouddrives dan een eekhoorn met eikels in oktober—en wie doet dat tegenwoordig niet? Daar komt CloudMounter om de hoek kijken. Toen ik het voor het eerst opstartte, zocht ik gewoon een tool om al mijn Google Drive-, OneDrive- en Dropbox-stapels in één venster te houden, maar het blijkt ook behoorlijk goed te zijn in het verplaatsen van bestanden. Als je op een Mac zit, nestelt het zich in de Finder alsof het er altijd al hoorde. Bestanden erin gooien is niet moeilijker dan wat je met Dropbox zou doen: slepen en neerzetten, of als je in een sneltoetsbui bent, CMD+C gevolgd door CMD+V. Klaar.
Als het weggooien van bestanden naar Dropbox net zo makkelijk was als sokken in een lade gooien—soms klemt die lade, en dat is in een notendop ongeveer hoe Dropbox-uploads werken. @mikeappsreviewer sloeg de spijker op z’n kop met de drag & drop-aanpak en CloudMounter voor Mac (die app is een handig klein hulpmiddel om meerdere cloudschijven te jongleren, eerlijk is eerlijk). Maar om eerlijk te zijn: zelfs met alle desktopmagie kan Dropbox vastlopen op gigantische bestanden, zeker als je iets boven de 2GB probeert te uploaden.
Dit is het punt: uploads via de Dropbox-website? Super onbetrouwbaar voor enorme bestanden. De browser is gewoon niet gebouwd voor uploadmarathons—één hapering en boem, je kunt opnieuw beginnen. De desktop-app is beter, maar let op dat je systeem niet in slaapstand gaat of je verbinding even wegvalt; Dropbox kan dan soms struikelen en blijven hangen. Als de upload steeds blijft mislukken, probeer het bestand dan in kleinere stukken te splitsen met iets als 7-Zip of Keka. Niet glamoureus, maar kleinere delen vallen veel minder snel halverwege de overdracht uit (en zijn bovendien makkelijker afzonderlijk te hervatten of opnieuw te uploaden).
Als je alles uit je snelheid wilt persen, controleer dan of de bandbreedte-instellingen van Dropbox in de voorkeuren niet omlaag zijn gedraaid. Standaard knevelt het uploads soms tot een slakkengang om “bandbreedte niet te veel te belasten”. Leuk bedacht, Dropbox, maar laat me gewoon mijn gang gaan. Zet die limiet helemaal open—ga dan alleen verder niet al te veel online doen, tenzij bufferen je nieuwe hobby is.
En nog een onverwachte: FTP/SFTP naar Dropbox via tools van derden (CloudMounter ondersteunt ook protocol-mounting als je het wat spannender wilt maken). Daarmee kun je Dropbox behandelen als zomaar een extra schijf, waarmee je soms stomme appbeperkingen omzeilt.
Kortom: desktop-app > web voor grote bestanden, splits monsterbestanden, zet de bandbreedte maximaal in de instellingen, CloudMounter is prima voor geavanceerde dingen, en als echt niets helpt… denk dan nog eens na over die bestandsformaten of probeer Google Drive (vloeken in de kerk, ik weet het, maar soms moet je van schip wisselen). Niet elke truc werkt voor iedereen. Wat heeft hier voor jullie nu echt het beste gewerkt—of leef ik onder een Dropbox-rots met deze ouderwetse methodes?
Eerlijk gezegd: Dropbox‑uploads kunnen ongeveer zo traag zijn als stroop als je gewoon bestanden via de browser erin gooit. Props voor @mikeappsreviewer en @nachtdromer omdat ze de desktopclient en die CloudMounter‑app hypen om al je cloudspul te stapelen, maar eerlijk, zelfs met die tips voelde ik me soms nog steeds Sisyphus die gigabytes de berg op duwt.
Dus, mijn eigen (misschien wat cynische) aanpak: pauzeer synchronisatie op alles wat ernaast draait, zet absoluut elke bandbreedte‑slurpende app uit (ik kijk naar jullie, Steam‑updates en stiekeme Windows‑troep), en gebruik bekabeld Ethernet als het even kan. De “stabiliteit” van wifi is een slechte grap bij grote overdrachten. En Dropbox’ “LAN‑synchronisatie” helpt ALLEEN als de bestanden al in een andere Dropbox‑map op je netwerk staan—anders gewoon negeren.
En ik weet dat het opsplitsen van bestanden al genoemd was, maar ik voeg toe: gebruik RAR of ZIP met herstel/repair‑records. Af en toe een upload die faalt? Dan hoef je tenminste niet helemaal opnieuw te beginnen als één deel crasht. Ik heb ook goede ervaringen met enorme uploads in de nacht in de wachtrij zetten—nachtelijk verkeer zorgt er soms voor dat uploads veel soepeler lopen (ISP‑throttling is behoorlijk geniepig).
CloudMounter verdient hier eigenlijk ook een plek—als je geduld op is en je tegelijk met Google Drive, OneDrive EN Dropbox aan het jongleren bent, kun je grote bestanden daartussen bijna drag‑en‑drop verplaatsen. Voelt minder als een workaround en meer als vals spelen met het systeem, lol.
Heel eerlijk, als Dropbox gewoon niet meewerkt, kijk dan of Google Drive of zelfs MEGA het sneller doet bij jouw specifieke ISP. Sommige diensten klikken nu eenmaal beter met bepaalde netwerken. Ik hoor graag of iemand een soort geheime‑saus‑instellingenmenu of dubieuze—maar veilige—CLI‑magie heeft gevonden, want Dropbox‑uploads bezorgen me nog steeds zo nu en dan een schreeuwbui.