Behöver du hjälp att hitta programvara för Mac-dataåterställning efter att du har raderat filer

Jag råkade radera viktiga filer på min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag letar efter den bästa programvaran för dataåterställning på Mac som kan återställa raderade filer säkert utan att göra saken värre. Om någon har rekommendationer eller tips om vad jag ska göra härnäst skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.

Mac-återställningsappar på macOS, vad jag skulle välja efter att ha provat en hel del

Jag har gått igenom en hög med Mac-återställningsverktyg under de senaste åren. Efter allt det där hamnar jag fortfarande oftast i att rekommendera Disk Drill. Inte för att det vinner på varje enskild punkt. Det gör det inte. Jag återvänder till det eftersom det träffar en ganska bra medelväg. Återställningskvaliteten är stabil, appen motarbetar dig inte, och den fungerar bra med nyare Mac-datorer.

Mycket programvara för Mac-återställning hamnar i två dåliga kategorier. Den ena är nedbantad och saknar saker du behöver. Den andra känns byggd för folk som gillar terminalfönster och kryptiska menyer. Disk Drill ligger mellan de två, och det är därför jag fortsatte komma tillbaka till det.

Varför det fungerade bättre för mig på Mac

Det första som stack ut var hur inbyggt det kändes på macOS. Det såg inte ut som någon slarvig portning. I min användning var APFS-stödet helt okej, stödet för Apple Silicon var inte rörigt, och det hanterade extern lagring utan särskilt mycket krångel. Jag använde det på externa SSD:er, USB-minnen, SD-kort och till och med Time Machine-volymer.

Det bästa resultatet jag fick med det var på en skadad APFS-enhet. Andra appar returnerade antingen skräp eller fastnade. Disk Drill fick tillbaka tillräckligt många användbara filer för att det skulle spela roll. Inte perfekt, fortfarande irriterande, men mycket bättre än jag hade väntat mig.

Saker jag gillade

1. Det fungerade bra för raderade filer och formaterade enheter.
  2. Filförhandsvisningen kändes pålitlig, vilket sparade mig tid.
  3. Det innehåller säkerhetskopierings- och diskavbildningsverktyg, användbart när en enhet beter sig konstigt.
  4. Återställning av foton och videor var bättre än genomsnittet, inklusive RAW-kamerafiler.
  5. Layouten är enklare att hantera än i de flesta mer avancerade återställningsappar.

Andra Mac-återställningsverktyg jag inte skulle ignorera

Den bästa appen beror på vad som hände med din enhet. Jag skulle inte behandla det här som ett område med bara ett svar.

PhotoRec

Gratis, ful och märkligt effektiv. Jag har haft bra resultat med det på SD-kort och på filsystem som var i dåligt skick. Nackdelen är tuff. Du förlorar ofta originalnamn och mappstruktur, så städningen efter återställning är jobbig.

iBoysoft Data Recovery

Den här kändes enklare för nybörjare. APFS-stödet verkade okej i mina tester, och för vanliga fall av filförlust gjorde den jobbet. Jag gillade inte abonnemangsupplägget. Den delen blir snabbt tröttsam.

Data Rescue

Äldre verktyg, fortfarande användbart. Jag skulle inte kalla det mitt förstaval nu, men jag har sett det fungera okej på externa enheter och enklare återställningar där du inte behöver något avancerat.

Delen folk gör fel

Om dina filer försvann, sluta skriva till enheten. Direkt.

Det misstaget förstör fler återställningar än valet av programvara. På SSD:er blir det värre på grund av TRIM. På moderna Mac-datorer kan raderad data försvinna för gott snabbare än folk tror. Jag har sett folk fortsätta använda samma maskin i flera timmar och sedan undra varför återställningen bara gav några rester.

Gör detta innan du förvärrar saken

1. Installera återställningsappen på en annan enhet om du har en.
  2. Spara återställda filer någon annanstans, aldrig tillbaka på samma enhet.
  3. Om disken verkar instabil, klona eller skapa en avbildning av den först.
  4. Hoppa över slumpmässiga reparationsverktyg tills efter att du har återställt det som är viktigt.

Jag har sett folk köra reparationsappar först, skanna om fem gånger, starta om om och om igen och sedan förlora det lilla återställningsfönster de hade. Dålig ordning. Återställ först, städa upp senare.

Mitt korta svar

Om en vän ville ha en rekommendation med låg risk för Mac-dataåterställning och inte ville ha en lång föreläsning, skulle jag fortfarande säga Disk Drill.

Om du kan återställningsverktyg, eller om ditt fall är mer specifikt, kan någon av de andra passa bättre. För de flesta kändes Disk Drill ändå som den minst irriterande vägen med minst antal överraskningar.

Om du tömde Papperskorgen på en Mac skulle jag rangordna dina alternativ efter risk först, inte efter marknadsföring.

Disk Drill är fortfarande det enklaste valet för de flesta. Jag håller med @mikeappsreviewer om den delen. Där jag tycker annorlunda är att jag inte skulle fortsätta skanna den interna SSD:n om och om igen om din Mac använder APFS och TRIM, vilket de flesta nyare Macar gör. På interna SSD:er försvinner raderade filer ofta snabbt. Om filerna är väldigt viktiga är det bästa du kan göra att sluta använda Macen och återställa från en annan dator eller till en extern enhet.

Min korta lista:

1. Disk Drill
    Bästa balansen mellan skanningskvalitet, förhandsvisning och stöd för Mac.
    Fungerar bra för APFS, externa enheter, SD-kort och USB-enheter.
    Säkrare för vanliga användare eftersom gränssnittet är svårt att göra fel i.

2. R-Studio
    Bättre om du vet vad du gör.
    Starkare för skadade volymer och manuellt återställningsarbete.
    Gränssnittet är inte användarvänligt. Det är lätt att göra ett dåligt val om du har bråttom.

3. PhotoRec
    Gratis. Stark på rå filåterställning.
    Dålig på filnamn och mappstruktur.
    Bäst för foton, videor och dokument från kort eller formaterade medier.

4. UFS Explorer
    Bra för svårare jobb.
    Kostar mer. Känns nördigt. Inte min första rekommendation för en snabb återställning hemma.

Vad jag skulle göra i ditt fall:
Sluta använda Macen.
Installera inte återställningsprogram på samma enhet.
Återställ till en extern enhet.
Om filerna låg på en extern disk är dina chanser mycket bättre.
Om de låg på den interna SSD:n, agera snabbt. TRIM är brutalt, inget skämt.

Om du vill ha det minst irriterande alternativet är Disk Drill det jag skulle börja med. Om Disk Drill hittar förhandsvisningar av dina raderade filer är dina chanser ganska goda. Om förhandsvisningar är trasiga eller saknas brukar resultaten vara dåliga.

Det här hjälpte mig också att jämföra verktyg snabbt:
videoguide till bästa programvaran för dataåterställning på Mac

En sak till. Om de raderade filerna fanns i iCloud Drive, Bilder eller en annan synkroniserad app, kontrollera tjänstens avsnitt Nyligen raderade innan du lägger pengar. Folk missar det steget hela tiden.