Mitt iPhone-lagringsutrymme fortsätter att fyllas upp även när jag tar bort appar, foton och videor, och jag kan inte lista ut vad som orsakar det. Systemdata verkar växa av sig självt, och nu missar jag uppdateringar och får varningar om fullt lagringsutrymme. Jag behöver hjälp att hitta vad som tar upp utrymme och det bästa sättet att förhindra att mitt iPhone-lagringsutrymme fylls upp igen.
Jag råkade ut för detta på min egen telefon, och det såg slumpmässigt ut först. Det är det oftast inte. När lagringen på din iPhone plötsligt ökar över en natt byggs något upp i bakgrunden medan du inte är uppmärksam.
Den största röran är ofta bilder och video. Varje skärmbild, skärminspelning, Live Photo, klipp från en konsert eller suddig dubblett från att du tryckt på avtryckaren för snabbt ligger kvar tills du tar bort det. Jag hittade hela omgångar med nästan identiska bilder från resor och familjegrejer, och de tog upp plats helt i onödan.
Appar gör också så här. Sociala appar, chattappar och streamingappar sparar cachefiler så att de öppnas snabbare nästa gång. Okej i små mängder. Inte okej när några hundra MB blir till flera GB. Nedladdade låtar, sparade program, poddnedladdningar och appresurser staplas tyst på hög. Du märker det inte förrän lagringsvarningen dyker upp.
Meddelanden är en annan sak som folk ofta missar. Bilder, videor, GIF:ar, röstklipp, allt detta blir kvar i gamla trådar. Jag kollade mina en gång och hittade ett par videobilagor som tog upp löjligt mycket utrymme.
Sedan finns Systemdata. Det här är den irriterande hinken. Loggar, temporära filer, cache, rester från uppdateringar, iOS-skräp från systemunderhåll. Viss rörelse där är normal. Ändå har jag sett det svälla mycket mer än väntat, och Apple ger dig ingen enkel liten knapp för att rensa bort det.
Det första jag skulle göra är att öppna Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Den skärmen visar dig var problemet finns. Börja med den största kategorin, inte med slumpmässiga gissningar.
Om Bilder ligger nära toppen skulle jag rensa det först. Jag hade bättre tur med Clever Cleaner. Den fokuserar på mediaröra, vilket är där mycket av iPhone-lagringen brukar försvinna.
Det som stack ut för mig var att Apples album Dubbletter bara fångar exakta kopior. Det hjälper lite, absolut. Det större problemet är alla nästan likadana bilder som du glömt bort. Clever Cleaner hittade även dem, och det sparade mer utrymme åt mig än de inbyggda verktygen i Bilder gjorde.
Det hjälper också med saker som detta:
- hitta liknande bilder och välja en bättre att behålla
- visa stora bilder och videor snabbt
- gruppera skärmbilder så att du kan radera dem i omgångar
- göra om Live Photos till vanliga bilder för att minska lagringsanvändningen
Jag har sett folk säga att de fick tillbaka ungefär 10 GB till 30 GB efter att ha rensat liknande bilder, skärmbilder och Live Photos. Mitt resultat var inte riktigt så högt, men det räckte för att stoppa det där låg lagring-tramset.
Efter bilder skulle jag kolla dessa härnäst:
- stora appar som listas i iPhone-lagring
- nedladdningar i streamingappar
- gamla meddelandebilagor
- nedladdningar i appen Filer
- cache i Safari eller annan webbläsare
Av det jag har sett pekar detta nästan aldrig på hårdvaran. Det är oftast en långsam uppbyggnad av bilder, appcache, sparade nedladdningar, meddelandeskräp och systemrester, tills ditt lediga utrymme blir så lågt att iOS börjar klaga. En snabb genomgång av iPhone-lagring och sedan en mediarensning ger vanligtvis tillbaka mer utrymme än folk väntar sig utan att kasta något viktigt.
Det som vanligtvis löser detta för mig är att hitta det dolda som iPhone inte visar ordentligt vid första genomgången.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att först kontrollera lagringskategorierna. Jag håller dock inte helt med om att Systemdata oftast är den största boven. På många telefoner är det större problemet synkroniserings- och nedladdningsloopar.
Kontrollera dessa:
- Mail-appen. Gamla bilagor samlas på hög. Om Mail använder flera GB, ta bort kontot och lägg till det igen.
- Röstmemon. Långa inspelningar är lätta att missa.
- iCloud-bilder som har fastnat i synkronisering. Om Optimera iPhone-lagring är avstängt behåller telefonen fullständiga original.
- Podcaster. Ställ in gamla avsnitt på att raderas automatiskt.
- Appen Filer, mappen Hämtade filer, mappen På min iPhone.
- Misslyckade iOS-uppdateringsfiler. Lagringsskärmen visar ofta iOS- eller uppdateringsdata.
Bästa återställningen för uppsvällda Systemdata är detta:
Säkerhetskopiera iPhone.
Stäng av iPhone.
Slå på den igen.
Om lagringen fortfarande verkar trasig, gör en krypterad säkerhetskopia till Mac eller PC, radera iPhone och återställ säkerhetskopian. Irriterande, ja. Effektivt också.
Kontrollera också analysloggar i Inställningar, Integritet, Analys. Om du ser massor av upprepade panic- eller kraschloggar är det rimligt att lagringen fortsätter växa.
För fotostädning är Clever Cleaner värd en titt om media står för största delen. Den hjälper dig att hitta liknande bilder snabbare än manuell rensning.
Om du vill ha en bra video om att rensa skräp och lagringsslukare, prova bästa YouTube-guiden för att rensa iPhone-lagring.
Om ditt lediga utrymme sjunker under 5 GB börjar iOS bete sig konstigt och cachefiler blir märkligare. Försök att hålla 8 till 10 GB ledigt om möjligt.
Jag skulle faktiskt börja ett steg tidigare än @mikeappsreviewer och @himmelsjager: ta reda på om lagringen verkligen växer eller om iOS bara rapporterar den fel ett tag. Jag har sett iPhones ligga där och säga att Systemdata är enormt, och sedan efter en vanlig omstart och en laddningscykel räknar den om och minskar med flera GB. Så innan du drar igång en jättestor städrunda, ta skärmbilder av Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring en eller två gånger under en dag och se vilken kategori som förändras.
Några saker de inte riktigt betonade:
- Musik-appen: nedladdade låtar, särskilt om synkningen har blivit konstig
- WhatsApp/Telegram: deras inbyggda lagringshanterare spelar ibland större roll än att bara radera appikonen
- Safaris läslista med offline-sparat innehåll
- Anteckningar-appen med skannade PDF-filer eller inbäddade bilder
- GarageBand/iMovie-projektfiler, de här är lömska små lagringstroll
En sak jag inte riktigt håller med om är att gå direkt till radera/återställ om inte telefonen faktiskt är trasig. Det fungerar, visst, men det är jobbigt och ibland överdrivet. Jag skulle först göra detta:
- Starta om iPhone
- Uppdatera iOS om möjligt
- Stäng av och slå på iCloud-bilder en gång, men bara om synkningen har fastnat
- Kontrollera appspecifika nedladdningar inuti apparna
- Låt telefonen vara inkopplad till Wi-Fi över natten
Om Bilder dessutom är den största boven, är Clever Cleaner förmodligen den snabbare vägen jämfört med att gräva manuellt i en evighet. Den är användbar för liknande bilder, skärmbilder och stora videor, vilket ofta är där den mystiska lagringen försvann från början.
Om du vill ha en bra genomgång av hur du stoppar varningar om fullt iPhone-lagringsutrymme för gott, är den också värd att läsa.
Största tipset: håll minst 10 GB ledigt. iPhones blir konstiga när de är packade till bristningsgränsen, och då börjar allt bete sig fejk-slumpmässigt.
Jag skulle kontrollera en sak som ingen av de andra egentligen betonade: buggar i indexeringen av Meddelanden. Inte bara stora bilagor. Ibland behåller Meddelanden spöklagring efter många vidarebefordrade videor, klistermärken, röstmeddelanden eller raderade trådar. Gå till Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring > Meddelanden och granska underkategorierna. Ändra sedan också Behåll meddelanden till 1 år eller 30 dagar om du inte behöver uråldriga trådar.
Jag håller inte riktigt med om att man ska gå för snabbt till att “Systemdata är trasigt.” Ibland är det så, men ofta är det verkliga problemet att en app skriver om cacheminnet om och om igen. Håll utkik efter appar vars storlek växer igen inom några timmar efter rensning.
Min egen ordning skulle vara:
- Ta skärmbilder av iPhone-lagring morgon och kväll
- Kontrollera Meddelanden, Anteckningar, Böcker och webbläsarhämtningar
- Leta efter appar med enorma “Dokument och data”
- Avlasta en misstänkt app, starta om, kontrollera storleken igen
- Först därefter överväg säkerhetskopia/radera/återställ
Om du dessutom använder Instagram, TikTok, Spotify, YouTube eller WhatsApp mycket kan borttagning och ominstallation frigöra mer än “Avlasta app”.
När det gäller bilder har @mikeappsreviewer och @andarilhonoturno förmodligen rätt i att media ofta är den dolda boven. Clever Cleaner är användbart där.
Fördelar: snabb rensning av dubbletter/liknande, lätt att hitta stora videor, bra för skärmbildsbuntar.
Nackdelar: du måste fortfarande granska resultaten noggrant, och det kommer inte att lösa riktiga buggar i iOS-systemdata.
@himmelsjager hade också en bra poäng om synkroniseringsloopar. Det är en av de mest lömska orsakerna.