Jag tog ut mitt exFAT-formaterade SD-kort utan att mata ut det säkert, och nu saknas vissa filer eller så läses kortet inte korrekt. Jag behöver hjälp med filåterställning från exFAT SD-kort och det säkraste sättet att få tillbaka mina data utan att förvärra situationen.
Jag har varit med om detta med ett 128 GB exFAT-SD-kort från en kamera, efter att jag råkade formatera det. Då trodde jag att hela helgens bilder och videor var borta. Det viktigaste jag lärde mig: sluta använda kortet direkt. Det är viktigare än att välja den perfekta återställningsappen.
Fortsätt inte använda USB-enheten eller SD-kortet. Kopiera inte något till det, formatera det inte igen och kör inte CHKDSK eller andra reparationsverktyg först. Raderad eller formaterad data kan fortfarande finnas kvar där, men varje ny skrivning kan skriva över delar av den.
Kontrollera säkerhetskopior först, om det finns någon chans att du har en. Jag hade ingen, så jag gick direkt till återställningsprogram. Jag använde Disk Drill, och i mitt fall fick det tillbaka nästan allt.
Processen var ganska enkel:
- Installera Disk Drill på datorn, inte på SD-kortet eller USB-enheten som du försöker återställa från.
- Anslut exFAT-kortet med en kortläsare.
- Välj kortet i Disk Drill och kör en skanning. I de flesta fall är Universal Scan den du ska använda.
- Låt den slutföras och förhandsgranska sedan filerna innan du återställer dem.
- Spara de återställda filerna på en annan enhet, till exempel din interna SSD, inte tillbaka på samma kort.
En användbar sak med Windows-versionen är att den låter dig återställa upp till 100 MB gratis. Så du kan åtminstone bekräfta att filerna går att återställa innan du betalar för något.
Om kortet eller USB-enheten beter sig instabilt, till exempel kopplar från, läser plågsamt långsamt eller bara dyker upp ibland, skapa först en diskavbild. Skanna sedan avbilden i stället för att belasta originalenheten om och om igen. Det är ett säkrare sätt när mediet kan vara på väg att gå sönder.
För återställning av kameravideo, särskilt från drönare, DSLR-kameror, spegellösa kameror, GoPros eller dashcams, har Disk Drill också Advanced Camera Recovery (ACR). Jag behövde det inte eftersom jag främst var ute efter bilder, men det är värt att prova om du saknar MP4-, MOV- eller liknande videofiler. Sådana filer kan vara fragmenterade, och vanliga skanningar hanterar inte alltid det så bra.
Om Disk Drill inte hittar det du behöver är TestDisk ett annat alternativ. Det är gratis, men mycket mindre nybörjarvänligt. Jag skulle snarare se det som ett verktyg för partitionsreparation än det enklaste sättet att få tillbaka enskilda raderade filer.
Den enda situationen där jag inte skulle fortsätta försöka med gör det själv-verktyg är fysisk skada. Om enheten inte upptäcks någonstans, fortsätter att kopplas från, blir ovanligt varm eller ser skadad ut, sluta. Fler försök kan göra saken värre. Ett återställningslaboratorium är vanligtvis den bättre vägen då. De flesta utvärderar den gratis, även om själva återställningen lätt kan kosta flera hundra dollar eller mer beroende på vad som har gått sönder.
Om det bara gäller raderad eller formaterad data är dina chanser mycket bättre. Sluta använda enheten, återställ filerna till en annan enhet och tänk på reparationer först efter det. Det var det som räddade mig.
Klicka inte på ”Formatera”, ”Initiera” eller Windows ”Skanna och reparera” bara för att kortet visar det meddelandet. Det kan förvandla ett återställningsbart exFAT-problem till en större röra. Detsamma gäller att sätta tillbaka kortet i kameran för att ”se om det löser sig självt”. Kameror älskar att skapa mappar, miniatyrbilder, databaser och andra små skrivningar.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att återställa till en annan enhet, men jag skulle vara lite mer försiktig innan jag kör någon återställningsskanning direkt på SD-kortet om det beter sig inkonsekvent. Om kortet monteras, kopiera först ut de viktigaste synliga filerna, med början på det oersättliga. Sedan, om du kan, skapa en avbild av hela kortet och arbeta utifrån den avbilden. En återställningsapp som Disk Drill fungerar bra för skannings- och återställningsdelen, särskilt om du vill ha förhandsvisningar och ett mindre tekniskt gränssnitt, men det säkraste arbetsflödet är fortfarande: originalkortet rörs så lite som möjligt, avbild eller klon därefter, återställda filer sparas någon annanstans.
En liten sak folk glömmer: om du använder en SD-adapter i fullstorlek, kontrollera den lilla låsfliken. Den skyddar inte magiskt i varje kortläsare, men när den fungerar kan den förhindra oavsiktliga skrivningar medan du inspekterar kortet. Och om kortet försvinner, klickar, blir varmt eller visar en annan storlek än det borde, sluta behandla det som ett mjukvaruproblem. Vid den punkten är upprepade skanningar bara ett stresstest av kortet, inte något som hjälper dina filer.
Uteslut först kortläsaren.
Ett förvånansvärt stort antal fall av “mitt exFAT-kort är korrupt” beror i själva verket på en dålig USB-hubb, en lös microSD-adapter, en billig kortläsare eller en smutsig kontakt. Prova en annan kortläsare och en direkt USB-port innan du börjar anta att filsystemet är förstört. Låt inte Windows reparera det under det testet. Kontrollera bara om kortet visar rätt storlek och om samma filer saknas på samma sätt.
Den viktiga detaljen med exFAT är att filinnehållet och mapplistan inte är samma sak. Efter en osäker borttagning kan kataloginformationen vara fel även när de faktiska foto-/videodatafilerna fortfarande finns kvar. Så få inte panik om filnamn eller mappar ser konstiga ut i återställningsprogram. Du kan få tillbaka filer med generiska namn, fel datum eller uppdelade videoklipp. Irriterande, men fortfarande bättre än att skriva reparationer till kortet och få återställningen att se snyggare ut men bli sämre.
Jag skulle använda Disk Drill eller liknande först efter att kortet är tillräckligt stabilt för att kunna läsas, helst från en avbild som @viajeroceleste sa. Om du är osäker på hur du kör det utan att spara tillbaka till kortet är den här genomgången av Disk Drill-återställning värd att läsa först. Den stora regeln är tråkig men viktig: återställ till din dator eller en annan enhet och kontrollera sedan de återställda filerna innan du formaterar eller återanvänder SD-kortet.
Det raderade troligen inte filerna; det lämnade sannolikt exFATs bokföring halvuppdaterad. Om kortet fortfarande går att läsa, kopiera först de viktigaste synliga filerna med vanlig kopiering, inte klipp ut eller flytta, och hoppa över allt som låser sig så att en återställningsskanning kan hantera det senare.