Jag råkade radera viktiga filer på min Mac och insåg för sent att jag fortfarande behöver dem för jobbet. Jag har redan kontrollerat papperskorgen, men vissa filer saknas, och jag är inte säker på vilka återställningsalternativ som är säkra eller faktiskt fungerar. Vad är det bästa sättet att återställa permanent raderade filer på Mac utan att göra situationen värre?
Jag har gjort detta mer än en gång, och ja, i samma sekund som du inser att du tömde Papperskorgen med något viktigt i den, sjunker magen. Första saken, sluta använda Macen. Fortsätt inte surfa, installera inget, låt den inte jobba om du kan undvika det. Raderade filer är inte alltid borta direkt, men nya skrivningar till enheten kan skriva över utrymmet där de låg. Efter överskrivning är du rökt.
Det jag skulle göra härnäst, i ordning från enklast till fulast:
1. Prova det uppenbara först
Om det hände för en minut sedan, tryck på Command+Z. Jag har sett att macOS kan ångra en flytt till papperskorgen om jag inte har gjort så mycket annat ännu. Kontrollera också papperskorgen igen, långsamt den här gången. Om filen kom från en extern SSD, USB-enhet eller SD-kort, tänk på att de enheterna ofta har en egen dold papperskorgsmapp, och den visas bara när enheten är ansluten. Om filen finns där, högerklicka på den och välj Lägg tillbaka.
2. Kontrollera säkerhetskopior du glömt att du hade
Om Time Machine var aktiverat är du i ganska bra läge. Öppna mappen där filen brukade finnas, klicka på Time Machine-ikonen i menyraden och välj sedan att bläddra bland säkerhetskopior. Bläddra tillbaka till en punkt före raderingen och återställ filen.
Om du aldrig ställde in Time Machine, titta på iCloud.com. När synkronisering av skrivbord och dokument är aktiverad har iCloud ofta ett område för Nyligen raderade i 30 dagar. Jag hittade en gång saknade filer där efter att ha trott att jag hade slängt dem för gott.
3. Använd återställningsprogram innan enheten förändras mer
Om det inte finns någon säkerhetskopia är detta vanligtvis nästa steg. För de flesta Mac-användare år 2026 är Disk Drill det jag skulle börja med. Jag har haft minst problem med det på nyare Mac-datorer. Det hänger med i nyare macOS-versioner, inklusive Tahoe, och det fungerar korrekt på Apple Silicon-system från M1 och framåt.
Nya Mac-datorer komplicerar återställning på grund av Apples säkerhetsupplägg och lagringskryptering. Många äldre återställningsappar känns som att de hör hemma i en annan era och hanterar inte moderna Mac-datorer särskilt bra. Den här installerar sitt eget systemtillägg så att den kan få åtkomst till enheten på en lägre nivå. Arbetsflödet är enkelt, välj enheten, skanna den, vänta. Förhandsgranskningsverktyget är mycket viktigt eftersom du får se om din fil dyker upp innan du lägger mer tid eller pengar på att gå vidare.
Om du gillar terminalverktyg och inte har något emot att det är lite kantigt är PhotoRec fortfarande ett alternativ. Det är gratis, öppen källkod och fult på det mest ärliga sätt som går. Jag skulle inte rekommendera det till en vanlig användare om personen inte är tålmodig. En stor nackdel är att det ofta tar bort filnamn, så du får sitta och sortera igenom en hög med saker som heter något i stil med f12345.jpg. Om du förlorade fem foton, okej. Om du förlorade en hel termins arbete, lycka till, haha.
4. Leta efter APFS-ögonblicksbilder
Den här missas ofta. Även utan en fullständig Time Machine-konfiguration skapar macOS ibland lokala ögonblicksbilder via APFS, ofta i samband med uppdateringar eller systemhändelser. Öppna Skivverktyg, välj din datavolym och leta sedan efter alternativet för att visa APFS-ögonblicksbilder. Om det finns en från innan du tömde Papperskorgen kan du kanske montera den och hämta ut filen.
En sak som folk underskattar är att SSD-enheter fungerar annorlunda än gamla hårddiskar. Moderna Mac-datorer använder SSD-lagring, och SSD-enheter använder TRIM. TRIM rensar borttagna block snabbare så att enheten förblir snabb. Bra för prestanda, dåligt för återställning. På en äldre mekanisk disk brukade jag känna att det fanns tid. På en aktuell MacBook Pro känns tidsfönstret kortare, ibland mycket kortare.
Om det här vore min dator skulle jag först kontrollera Time Machine och iCloud. Om båda är tomma skulle jag köra en återställningsskanning härnäst, och jag skulle göra det från en extern enhet om möjligt så att jag inte skriver mer data till samma interna disk.
Hoppas du hinner fånga den i tid.
Jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer inte betonade tillräckligt. Kontrollera appen du raderade från, inte bara Finder.
Många arbetsfiler ligger kvar i återställning på appnivå:
Pages, Word, Excel, Photoshop, Preview och många kodredigerare sparar AutoRecovery, temporära sparningar eller versionshistorik. I Word, titta i AutoRecovery. I Adobe-appar, kontrollera Senaste och molnhistorik. I Anteckningar, Bilder och mejlappar ligger raderat innehåll ofta kvar i deras egen Nyligen raderade-sektion. Jag har återställt filer där efter att Finder inte visade något. Lite dumt, men det fungerar.
Kontrollera också dessa platser i Finder med Gå till mapp:
~/Library/Containers/
~/Library/Application Support/
~/Library/Autosave Information/
~/Library/Mobile Documents/
Om din Mac använder Google Drive, Dropbox, OneDrive eller Box, logga in på webbpanelen. De flesta sparar raderade filer i 15 till 30 dagar, vissa längre på företagsabonnemang. Versionshistorik räddar dig ofta när återställning av raderade filer misslyckas.
Jag håller inte riktigt med om rådet skanna direkt oavsett vad. Om FileVault var aktiverat och Macen har startats om några gånger, blir rå återställning på den interna SSD:n snabbt riktigt svår. I de fallen slår molnens versionshistorik och appåterställning ofta filåterställning genom signatursökning.
Om du behöver ett skanningsverktyg är Disk Drill fortfarande ett stabilt Mac-verktyg för filåterställning. Förhandsgranska resultaten först. Spara återställda filer på en extern enhet, inte på din Mac. Också användbar, den här videoguiden steg för steg för Mac-dataåterställning går igenom processen utan alltför mycket utfyllnad.
Om filerna är kopplade till arbete och värda riktiga pengar, sluta experimentera efter de enkla kontrollerna. En professionell tjänst blir dyr, men det blir också att göra om en veckas arbete.
En vinkel jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @ombrasilente sa: kontrollera Versioner om filen skapades i en Apple-app eller något som stöder macOS dokumentversionering. I Finder öppnar du appen och letar sedan efter Arkiv > Återgå till > Bläddra bland alla versioner. Det kan rädda dig även när originalfilen har raderats eftersom appen ibland sparade tidigare tillstånd separat. Märkligt nog en funktion som används alldeles för lite.
Använd också Spotlight och Terminal innan du går hela vägen till återställningsläge. Spotlight hittar ibland fortfarande nyligen borttagna objekt eller dubbletter på märkliga platser. I Terminal kan du prova:
mdfind 'filename'
find ~/ -name '*part-of-file-name*' 2>/dev/null
Jag vet att det låter grundläggande, men jag har sett att “raderade” filer i själva verket visade sig ha flyttats, bytt namn eller duplicerats i en synkad mapp.
En liten invändning mot de vanliga råden: jag skulle inte fixera mig vid APFS-ögonblicksbilder först om du inte redan vet hur man hanterar dem. Det är lätt att slösa tid där medan återställningsfönstret blir sämre. För de flesta är dolda kopior i appar, molnpapperskorg/versionshistorik och därefter en ordentlig skanning den snabbare vägen.
Om du gör en skanning är Disk Drill for Mac ett av de säkrare förstavalens eftersom gränssnittet inte är ett totalt kaos och förhandsvisningar hjälper dig att undvika att återställa skräp. Återställ bara inte tillbaka till samma interna enhet. Den delen är viktigare än folk tror.
Och om filerna kom från en jobbapp som Office eller Adobe, kontrollera om ditt företag har MDM, OneDrive-lagringspolicy eller säkerhetskopior på serversidan. IT har ibland en återställning och bryr sig aldrig om att tala om för användarna att den finns. Irriterande, men sant.
Också relevant: Tips om programvara för dataåterställning på Mac och diskussion om återställning
Om det är superkritiskt, sluta pilla med det efter de lågriskkontrollerna. Att experimentera är så folk gör en dålig situation värre.
En extra vinkel som inte täcks tillräckligt av @ombrasilente, @techchizkid och @mikeappsreviewer: kontrollera om filen någonsin bifogades, exporterades eller duplicerades någon annanstans av macOS självt.
Saker jag skulle kontrollera:
- Mapp för Mail-bilagor om du mejlade den nyligen
- Meddelanden om du drog den till en chatt
- Målmappar för AirDrop
- Hämtade filer ifall en app exporterade en kopia dit
- Senaste i Finder, men sortera efter typ och datum, inte bara namn
- Öppna/Spara-paneler i appen du använde, eftersom de ibland pekar på den verkliga sökvägen även efter att du glömt var filen låg
Om filen dessutom låg på en extern enhet, sluta ansluta den enheten till olika Mac-datorer. Enbart Spotlight-indexering kan skapa skrivningar som du inte vill ha.
Jag håller inte helt med om det vanliga rådet att skanna så snart som möjligt: om filen låg i en synkroniserad arbetsyta som OneDrive eller Dropbox skulle jag först kontrollera aktivitetsloggen på webben. Det innebär lägre risk än att belasta disken med skanningar.
Om du behöver programvara är Disk Drill ett rimligt första steg.
Fördelar
- enkla förhandsvisningar
- bra stöd för APFS
- tillräckligt enkelt för icke-tekniska användare
Nackdelar
- ingen magi på TRIMmade interna SSD-enheter
- djupa skanningar kan ge många skräpfiler
- betald återställningsnivå
Om Disk Drill inte hittar något användbart betyder det inte alltid att filen är omöjlig att återställa. Det kan också betyda att datablocken redan har TRIMmats eller att filen bara finns kvar som en app- eller molnversion, inte som rå diskdata.