Återställ data från skadat USB-minne, några framgångshistorier?

Min USB-enhet slutade plötsligt fungera efter att jag kopplade ur den under en filöverföring, och nu säger min dator att den måste formateras innan jag kan använda den. Den innehåller viktiga foton och arbetsdokument som jag aldrig säkerhetskopierade, så jag behöver verkligen hjälp med säkra alternativ för USB-dataåterställning som kan återställa filerna utan att göra saken värre. Har någon råkat ut för ett skadat USB-minne och hittat en metod som fungerade?

Jag har råkat ut för det här med gamla USB-minnen, och ja, det känns snabbt riktigt illa när mappen du behöver slutar gå att öppna.

Det positiva är att det inte alltid betyder att dina filer är borta. Ofta finns datan fortfarande kvar på lagringsenheten, men filsystemet har blivit skadat. Jag har sett det hända efter att man dragit ut en enhet utan att mata ut den, strömavbrott under en kopiering, slumpmässiga filsystemsfel, skadlig kod, utslitet flashminne eller att enheten helt enkelt blivit för gammal.

## Först, ta reda på vilken typ av fel det handlar om

Jag skulle dela upp det i två kategorier. Den ena är ett logiskt problem, där datan fortfarande går att läsa på låg nivå men filsystemet är skadat. Den andra är hårdvaruproblem, där själva USB-minnet håller på att ge upp eller redan är halvdött.

Program för dataåterställning är ofta värt att prova om ditt USB-minne åtminstone gör något av detta:

1. Det visas i Diskhantering eller Skivverktyg.
  2. Windows eller macOS ber dig att formatera det.
  3. Filsystemet visas som RAW, oläsbart eller otillgängligt.
  4. Den rapporterade storleken på enheten ser korrekt ut.

Jag skulle hellre luta åt en återställningsverkstad om du ser saker som detta:

1. Enheten dyker aldrig upp alls.
  2. Den fortsätter att tappa anslutningen.
  3. Din dator hänger sig eller låser sig när du ansluter den.
  4. Kontakten eller höljet är fysiskt skadat.
  5. Filerna är så viktiga att du inte vill chansa.
## Försök inte reparera den först

Den här delen är viktig. Formatera inte USB-minnet. Kör inte CHKDSK än heller. Jag gjorde det en gång på ett flashminne som höll på att ge upp och resultatet blev sämre, inte bättre. Få ut filerna först. Reparation kommer efteråt.

## Det jag skulle prova hemma

Om du vill gå DIY-vägen skulle jag börja med Disk Drill. Jag har haft bättre tur med verktyg som detta på korrupta USB-minnen eftersom de skannar själva enheten i stället för att vara beroende av ett filsystem som redan är trasigt.

Stegen är enkla nog:

1. Installera Disk Drill på din dator, inte på det skadade USB-minnet.
  2. Anslut USB-minnet och öppna appen.
  3. Välj USB-enheten från listan.
  4. Klicka på Sök efter förlorad data.
  5. Låt skanningen slutföras. Avbryt den inte i förtid om inte enheten kopplas från.
  6. Förhandsgranska det som visas.
  7. Återställ allt viktigt till en annan enhet.
## Om USB-minnet beter sig instabilt, ta det lugnt

Om det kopplas från, stannar upp eller får systemet att bete sig konstigt skulle jag först skapa en byte-för-byte-kopia och skanna avbilden i stället för originalminnet. Mindre belastning på hårdvaran. Ibland räcker en extra skanning för att knuffa en svag enhet över kanten, så ja, bättre att vara försiktig här.

## När dina filer är säkra, fixa sedan USB-minnet

När datan väl är räddad skulle jag sedan testa reparationsalternativ.

1. Kör CHKDSK om du använder Windows.
  2. Kör Första hjälpen i Skivverktyg om du använder macOS.
  3. Omformatera enheten om reparationsverktygen inte får ordning på den.
  4. Testa den med en stor kopieringsjobb, både genom att skriva till den och läsa tillbaka från den.
## När jag skulle sluta lita på enheten

Om korruptionen kommer tillbaka efter en formatering, skrivningar misslyckas, filer försvinner igen eller diagnostik visar fel, skulle jag pensionera den. USB-flashminnen är billiga. Att förlora samma filer igen är den dyra delen. Lärde mig det den hårda vägen.

Ja. Jag har återställt filer från ett USB i exakt det här läget, “måste formateras” efter att ha ryckt ut det mitt under en överföring. Det är ofta en trasig filtabell, inte död data. Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak, formatera inte först. Jag skulle också vänta med “reparationsverktyg” i början. CHKDSK har räddat enheter för vissa, men på flashmedia har det också förstört mappstrukturen för mig. Inte värt det förrän dina filer har kopierats ut. Det som fungerade för mig var den här ordningen: 1. Prova en annan USB-port, direkt i datorn, utan hubb. 2. Kontrollera om enheten visar rätt storlek i Diskhantering. 3. Om storleken ser normal ut, använd återställningsprogram och spara filerna till en annan disk. 4. Om läsningarna är långsamma eller enheten kopplas från, sluta hålla på med den. Disk Drill är ett bra första försök för återställning av korrupta USB-enheter. Det brukar plocka ut foton och dokument från RAW- eller omonterbara flashenheter bättre än de inbyggda OS-verktygen, enligt min mening. Min senaste dåliga sticka gav tillbaka ungefär 90 procent av JPG-filerna och alla DOCX-filer, men filnamnen var röriga. Data först, organisering senare. En sak till som folk hoppar över. Testa på en annan dator. Jag hade ett USB som såg dött ut i Windows, men sedan monterades skrivskyddat på en Mac. Konstigt, men det hände. Om du vill ha en snabb visuell guide hjälpte den här: hur man återställer data från en korrupt USB-enhet Om enheten blir varm, kopplas från eller får Explorer att frysa, sluta med gör det själv och gå till ett återställningslabb. Flash-enheter går sönder snabbt när de väl börjar fallera.
Återställ data från korrupt USB-enhet, några framgångshistorier?
Jag har själv fått en enhet att komma tillbaka från exakt meddelandet du behöver formatera den här enheten, så ja, det finns hopp. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @mike34, men jag skulle lägga till en sak som de bara nämnde lite kort: innan du skannar själva USB-enheten, se om kontrollern fortfarande visar ett stabilt enhets-ID och kapacitet. Om storleken plötsligt är 0 byte, pytteliten eller fortsätter att ändras, blir programvaruåterställning väldigt osäker väldigt snabbt. Jag håller också lite inte med om att först prova för många portar/datorer. Ett eller två tester, visst. Tio in- och urkopplingar på ett döende flashminne? inte toppen. Om den monteras överhuvudtaget skulle jag minimera hanteringen. Det som fungerade för mig en gång var: - använd en USB-skrivblockerare om du har en, eller se åtminstone till att inget automatiskt skriver till den - kontrollera SMART om enheten exponerar det, även om många USB-minnen inte gör det - skapa en avbild först om läsningarna ens är lite instabila - skanna sedan avbilden, inte det aktiva minnet Disk Drill är ett legitimt alternativ här eftersom det kan skanna förbi ett skadat filsystem och hämta bilder/dokument via signatur om katalogstrukturen är helt förstörd. Nackdelen är att återställda filnamn och mappar kan bli röriga, men röriga filer är bättre än inga filer. Om USB-enheten fortfarande visar normal kapacitet är det förmodligen den första programvaran jag skulle prova. En sak till: i Windows, stäng av automatisk uppspelning och klicka inte på några skanna och reparera-meddelanden. De popup-fönstren är alldeles för ivriga. Relaterad läsning här också: verklig diskussion om återställning av USB-flashminnen och tips Om enheten blir varm, kopplar från eller låser Utforskaren skulle jag sluta med gör-det-själv där. Det är där återställ nu kan bli återställ aldrig.
Återställ data från skadad USB-enhet, några framgångshistorier?