Is er een echte manier om rommel van de iPhone te verwijderen

Mijn iPhone-opslag blijft vol raken, zelfs nadat ik apps, foto’s en oude berichten heb verwijderd. Ik weet niet zeker wat als ongewenste bestanden op iOS telt of hoe ik cache en systeemgegevens veilig kan wissen zonder iets belangrijks te verliezen. Wat is de beste manier om iPhone-opslag vrij te maken?

Ik heb veel tijd verspild aan het zoeken naar een soort optie om met één tik rommel op te ruimen toen mijn iPhone begon te klagen over opslagruimte. Het blijkt dat iPhones niet echt zo werken. Meestal gaat het niet om rommelbestanden zoals op een Windows-pc. Het zijn foto's, video's, appgegevens, gedownloade dingen, bijlagen in berichten en willekeurige bestanden waarvan je was vergeten dat ze er waren.

De eerste plek om te kijken is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Begin niet zomaar willekeurige dingen te verwijderen voordat je daar hebt gekeken, want daar zie je wat er echt ruimte inneemt.

Als ik het opnieuw zou opschonen, zou ik het in deze volgorde doen:

1. Begin met foto's en video's. Dat levert meestal de meeste ruimte op. De Foto's-app kan exacte duplicaten verwerken, maar is niet geweldig in het vinden van een hoop bijna-identieke foto's. Ik heb daarvoor Clever Cleaner gebruikt. Die groepeert vergelijkbare foto's, duplicaten, grote video's, Live Photos en schermafbeeldingen. Er is ook een Swipe-modus als je liever handmatig foto voor foto door je bestanden gaat. Er worden geen advertenties getoond, foto's worden op het apparaat verwerkt in plaats van geüpload, en de gratis versie is genoeg voor normaal opschonen. Vergeet na het verwijderen niet Onlangs verwijderd te legen, anders krijg je die ruimte niet meteen terug.
  2. Ruim apps op of verwijder apps die je niet gebruikt. Grote games en sociale apps kunnen verrassend veel opslagruimte innemen. Als je de app later misschien weer wilt gebruiken, gebruik dan Ruim app op zodat de app wordt verwijderd maar de gegevens bewaard blijven.
  3. Wis caches binnen apps. Telegram, Spotify, Netflix en vergelijkbare apps kunnen veel opslaan via caches of offline downloads. Controleer hun instellingen, want veel ervan hebben een eigen optie Cache wissen.
  4. Kijk in Downloads. Open de Bestanden-app en controleer de map Downloads. Oude pdf's, ZIP-bestanden, installatiebestanden en willekeurig opgeslagen documenten kunnen zich opstapelen.
  5. Controleer grote bijlagen in Berichten. Foto's en video's die in chats zijn verzonden, kunnen daar voor altijd blijven staan en ongemerkt meerdere GB innemen.

De vervelende categorie is Systeemgegevens. Veel mensen zien dat die enorm groot wordt en denken dat een opschoonapp die kan wissen, maar apps uit de App Store kunnen geen iOS-systeembestanden of verborgen caches van andere apps verwijderen. Apple geeft ze dat soort toegang niet. Soms wist een herstart tijdelijke gegevens, en iOS regelt een deel ervan meestal zelf.

Als je telefoon al bijna vol is, zou ik stoppen met video's opnemen of grote bestanden downloaden totdat je ruimte hebt vrijgemaakt. Een bijna volle iPhone kan trager worden, en het kan ook verhinderen dat iOS-updates worden geïnstalleerd.

Bij mij zat de echte ruimte in de fotobibliotheek. Ik kreeg meer dan 20 GB terug zonder iets belangrijks te verliezen, vooral door dubbele foto's, bijna identieke opnamen, oude schermafbeeldingen en video's die ik vergeten was.