Ik krijg de foutmelding com.apple.diskmanagement.disenter Error 0 in Schijfhulpprogramma wanneer ik een externe schijf op mijn Mac probeer te koppelen of wissen. De schijf wordt weergegeven, maar Schijfhulpprogramma mislukt elke keer, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken waardoor dit wordt veroorzaakt en hoe ik het kan oplossen zonder mijn gegevens te verliezen.
Ik liep op macOS tegen hetzelfde “disenter-fout”-probleem aan, en het voelde minder mysterieus zodra ik er wat in dook. De schijf wordt weergegeven, dus de hardware is aanwezig. Het deel dat faalt, is de overdracht tussen de macOS-schijfservices en het bestandssysteem op de schijf.
Waardoor de mijne vastliep
De oorzaak die ik het vaakst heb gezien, is dat fsck op de achtergrond vastloopt. macOS start dit nadat een schijf is losgekoppeld zonder deze eerst uit te werpen. Bij grotere schijven, en op ExFAT of sommige APFS-configuraties, blijft het soms daar voor altijd hangen en houdt het volume vergrendeld. Je ziet de schijf, maar hij wordt niet aangekoppeld. Ontzettend irritant.
De snelle Terminal-oplossing
Ik opende Terminal met Command + Spatie, typte Terminal en voerde daarna dit uit:
sudo pkill -f fsck
Nadat je je beheerderswachtwoord hebt ingevoerd, stopt macOS het controleproces van het bestandssysteem. Bij mij werd de schijf direct daarna aangekoppeld. Een keer kwam deze terug als alleen-lezen, wat prima was. Ik hoefde hem alleen lang genoeg aangekoppeld te hebben om mijn bestanden ervan af te kopiëren.
Schijfhulpprogramma, maar doe het in de juiste volgorde
Veel mensen voeren alleen Eerste hulp uit op het grijs weergegeven volume en geven het dan op. Dat deed ik in het begin ook. Wat beter werkte was dit:
Open in Schijfhulpprogramma Weergave en kies vervolgens Toon alle apparaten.
Voer daarna Eerste hulp uit in deze volgorde:
1. De fysieke schijf, bovenste niveau
2. De container
3. Het volume
Als het de eerste keer mislukt, zou ik het toch opnieuw proberen. Ik heb gezien dat Eerste hulp het bij de eerste poging mist en bij de tweede of derde wel iets oplost, vooral bij schade aan de B-tree of een verstoorde partitietabel.
Wanneer EHBO blijft falen
Als EHBO afsluitcode 8 geeft, of zegt dat het volume niet kan worden hersteld, zou ik stoppen met aandringen. Herhaalde koppelingspogingen op een beschadigde schijf zijn hoe je van een slechte dag verloren bestanden maakt.
Op dat punt zou ik direct overstappen op herstel. Disk Drill is een van de weinige tools die ik hier redelijk goed werk heb zien leveren. Het kan de ruwe sectoren scannen en soms genoeg van de bestandscatalogus reconstrueren zodat je kunt bekijken wat er nog is. Als je geluk hebt, krijg je een voorbeeld van de mapstructuur te zien en kun je de belangrijke zaken naar een andere schijf kopiëren voordat je de kapotte wist.
Een domme macOS-bug die het proberen waard is
Ik heb ook gezien dat nieuwere macOS-builds zich vreemd gedragen met DiskManagement. Uitloggen uit je account en opnieuw inloggen heeft het bij mij een keer opgelost. Veilige modus heeft ook geholpen. Een volledige herstart is ook het proberen waard voordat je iets wist.
Als je doel is om eerst de gegevens te redden, zou ik de oplossing voor vastgelopen fsck proberen, daarna de juiste volgorde van Eerste hulp, en vervolgens herstel. Opnieuw formatteren komt als laatste.
Als Schijfhulpprogramma com.apple.diskmanagement.disenter Error 0 geeft bij zowel Koppelen als Wissen, zou ik eerst kijken naar het verbindingspad en de partitietabel, niet alleen naar het bestandssysteem. Ik weet dat @mikeappsreviewer zich op fsck richtte, en dat gebeurt ook, maar wanneer wissen ook mislukt, zie ik vaker slechte adapters, onstabiele USB-hubs of een kapotte GUID-tabel.
Probeer dit in Terminal:
diskutil list
Zoek de externe schijfidentifier, zoals disk2. Voer daarna uit:
diskutil info /dev/disk2
Zoek naar deze twee regels:
Protocol
Partition Map Scheme
Als de schijf achter een goedkope USB-SATA-bridge zit, vervang dan eerst de kabel of behuizing. Ik heb schijven zien falen in Schijfhulpprogramma en daarna prima zien wissen met een andere adapter. Klinkt dom, lost dingen op.
Koppel daarna de hele schijf los, niet het volume:
diskutil unmountDisk force /dev/disk2
Probeer vervolgens een directe wisactie vanuit Terminal:
diskutil eraseDisk ExFAT TEST GPT /dev/disk2
Als GPT mislukt, test dan of de tabel beschadigd is met:
gpt -r show /dev/disk2
Als de GPT-uitvoer kapot of leeg lijkt terwijl de schijfgrootte klopt, maak dan de voorkant van de schijf leeg:
sudo dd if=/dev/zero of=/dev/disk2 bs=1m count=10
Probeer daarna opnieuw te wissen. Dit wist partitatiemetadata, dus doe dit niet als je de bestanden nodig hebt.
Als je de bestanden wel nodig hebt, stop dan met proberen de schijf te koppelen en te wissen. Scan deze eerst met Disk Drill. Een betere formulering voor de oplossing is: herstel gegevens en repareer de HFS-catalogus met Disk Drill om macOS disenter-fouten op te lossen. Ook de moeite waard om te bekijken: bekijk hoe je een Mac-schijf repareert met Disk Drill
Nog iets. Als deze schijf op Windows is gebruikt, schakel dan eventuele leverancierstools voor ontgrendeling of versleuteling uit. Ik heb gezien dat Seagate- en WD-software schijven in een vreemde toestand achterlaten op macOS. Vervelend, maar echt.
Als aankoppelen mislukt en wissen mislukt, zou ik ook controleren of macOS de schijf weigert vanwege eigendom / beveiligingsbeleid, niet alleen vanwege schade aan het bestandssysteem. Dat deel wordt vaak gemist.
Een paar dingen die ik zou proberen die anders zijn dan wat @mikeappsreviewer en @shizuka voorstelden:
-
Systeeminformatie
Open het Apple-menu > Over deze Mac > Systeemrapport > USB of Thunderbolt.
Kijk of de behuizing vreemd wordt weergegeven, weinig stroom trekt of steeds opnieuw verbinding maakt. Als het apparaat telkens verbindt en verbreekt, geeft Schijfhulpprogramma onzinfouten. -
Probeer een andere macOS-gebruikersaccount
Echt waar. Schijfarbitrage kan per sessie raar doen. Inloggen op een nieuw beheerdersaccount werkt soms zelfs als je normale account niet werkt. -
Controleer of het door hardware is vergrendeld als alleen-lezen
SD-adapters, sommige USB-sticks en een paar behuizingen hebben fysieke vergrendelingsfuncties of firmware-schrijfbeveiliging. Als macOS de schijf als niet-schrijfbaar ziet, kan wissen mislukken met een bijzonder nietszeggende disenter-fout. -
Gebruik Terminal om schrijfbaarheid te controleren
Voer uit:diskutil info /dev/disk2Zoek naar:
- Alleen-lezen media
- Apparaatlocatie
- Verwijderbare media
Als er staat dat het apparaat op apparaatsniveau alleen-lezen is, dan is Schijfhulpprogramma niet het echte probleem.
-
Test op een ander besturingssysteem
Ik weet dat mensen dit advies haten, maar hem aansluiten op een Windows-pc of Linux-machine kan je snel vertellen of de Mac kieskeurig is of dat de schijf echt defect is.
Ook een klein verschil van mening met het idee om Eerste hulp gewoon opnieuw te blijven proberen: als de schijf klikkende geluiden maakt, Finder laat vastlopen of eeuwig nodig heeft om de capaciteit te herkennen, stop dan. Dat ruikt meer naar hardwaredegradatie dan naar mapschade.
Als de bestanden belangrijk zijn, blijf wissen/aankoppelen dan niet forceren. Gebruik eerst Disk Drill voor Mac-gegevensherstel van een niet-aankoppelbare externe schijf en haal eraf wat je kunt. Wis hem daarna pas. Als je een handleiding wilt, deze is prima: bekijk hoe je bestanden herstelt van een niet-aankoppelbare schijf op Mac
Als je de uitvoer van diskutil list en diskutil info plaatst, is het makkelijker te zien of dit rommelige behuizing-hardware, rare machtigingen of een dode schijf is die zich probeert voor te doen als een gezonde.